Omzet detailhandel groeit met 4,5 procent in juli
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel bijna 3 procent hoger dan in juli 2016.
Omzet non-foodsector ruim 4 procent hoger
De omzet van de winkels in non-food groeide in juli met ruim 4 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was bijna 5 procent hoger dan een jaar eerder.
Dit is de zevende maand op rij waarin zowel de omzet als het volume van de non-foodsector groeide. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en huishoudartikelen realiseerden deze maand een stevige omzetstijging. Ook de winkels in consumentenelektronica zetten meer om dan een jaar eerder. Dat is de eerste omzetgroei sinds februari van dit jaar.
Ook de omzet van de winkels in recreatieartikelen en de drogisterijen en parfumerieën groeide. De winkels in kleding en winkels in schoenen en lederwaren hadden een omzetdaling.
Winkels in voedingsmiddelen zetten ruim 3 procent meer om
De winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in juli een omzetstijging van ruim 3 procent. Het volume was 1 procent hoger dan in juli 2016. De omzet van de supermarkten groeide met bijna 4 procent, die van de speciaalzaken met ruim 1 procent. Het volume bij de supermarkten was ruim 1 procent hoger, maar bij de speciaalzaken 1,5 procent lager.
Juni-17 | Juli-17 | |
---|---|---|
Food totaal | 4,1 | 3,2 |
Supermarkten | 4,4 | 3,6 |
Speciaalzaken | 2,3 | 1,2 |
Non-food totaal | 3 | 4,3 |
Meubels en huishoudartikelen | 1,4 | 9,4 |
Doe-het-zelf, keukens, vloeren | 9,6 | 6,2 |
Consumentenelektronica | -4,3 | 6 |
Drogisterijen, parfumerieën e.d. | 2 | 3,6 |
Recreatie-artikelen | 4,6 | 2,7 |
Kleding | 2,3 | -1 |
Schoenen en lederwaren | 2,6 | -1,7 |
Online omzet ruim 21 procent hoger
De online omzet lag in juli ruim 21 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten ruim 20 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met ruim 22 procent.
Bronnen
- StatLine - Detailhandel; omzet, koopdag- en seizoencorrectie
- StatLine - Detailhandel; omzetontwikkeling internetverkopen
- StatLine - Detailhandel; omzetontwikkeling
Relevante links
- Toelichting - Omzet detailhandel
- Dossier - Conjunctuur