Vertrouwen consument onverminderd positief
Met 23 ligt het consumentenvertrouwen in juni ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (- 3). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).
Koopbereidheid neemt toe, oordeel over de economie verandert nauwelijks
De koopbereidheid neemt iets toe in juni. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen komt uit op 10, tegen 8 in mei. Consumenten zijn positiever over hun eigen financiële situatie en vinden de tijd gunstiger voor het doen van grote aankopen.
Het oordeel over het economisch klimaat verandert nauwelijks. Deze deelindicator komt uit op 44, tegen 45 in mei.
Het aantal deelnemers aan het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) nam de laatste jaren af. Om de goede kwaliteit van het CCO ook in de toekomst te kunnen waarborgen, heeft het CBS het afgelopen jaar een geheel nieuw ontwerp gemaakt. Vanaf april is het CBS definitief overgestapt op de nieuwe methode. Hierdoor liggen de cijfers op een hoger niveau. De trend verandert echter niet. De nieuwe onderzoeksbeschrijving en andere relevante informatie vindt u onderaan dit bericht.
De nieuwe reeksen van het Consumentenvertrouwen, de Koopbereidheid en het Economisch Klimaat en onderliggende vijf vragen zijn vanaf april 1986 beschikbaar.
Bronnen
Relevante links
- Korte onderzoeksbeschrijving - Consumenten Conjunctuuronderzoek
- Aanvullende onderzoeksomschrijving - Consumenten Conjunctuuronderzoek
- Methodebeschrijving - Consumenten Conjunctuuronderzoek
- Dossier - Conjunctuur