Consumptie huishoudens groeit met 1,6 procent in maart

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
Consumenten hebben in maart 1,6 procent meer besteed dan in maart 2016, meldt het CBS. De groei is wat hoger dan in de voorgaande maand. Consumenten gaven vooral meer uit aan kleding, schoenen, woninginrichting en diensten.

Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie in mei gunstiger dan in maart.

De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.

Consument geeft vooral meer uit aan kleding, woninginrichting en diensten

Consumenten hebben in maart meer uitgegeven aan duurzame goederen zoals kleding, schoenen en spullen voor hun huis. Aan voedings- en genotmiddelen gaven ze hetzelfde uit als een jaar eerder. Verder hebben consumenten in maart minder besteed aan overige goederen. Ze hebben vooral minder gas verbruikt dan een jaar eerder.

Afgelopen maandag meldde het CBS dat de detailhandel in maart bijna 4 procent meer heeft omgezet dan in maart 2016. De verkopen (volume) waren ongeveer 3 procent hoger. De winkels in schoenen, lederwaren en kleding hebben, mede door het mooie weer, meer omgezet in maart. Ook dit cijfer is gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen.

Ten slotte gaven consumenten aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen 1,9 procent meer uit dan in maart 2016. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Binnenlandse consumptie naar categorie (volume, koopdaggecorrigeerd)
 mutatie
Duurzame goederen7
Diensten1,9
Voedings- en genotmiddelen0
Overige goederen (w.o. gas)-4,4
Totaal1,6

Omstandigheden voor consumptie gunstiger in mei dan in maart

CBS publiceert elke maand ook over de omstandigheden voor de consumptie. Consumptie door huishoudens hangt onder meer samen met de verwachtingen van consumenten, de situatie op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van hun vermogen.

Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in mei gunstiger dan in maart. Dat komt vooral doordat het oordeel van ondernemers in de industrie over de toekomstige werkgelegenheid een stuk positiever is. Daarentegen zijn consumenten minder positief over de ontwikkeling van de werkloosheid in de komende 12 maanden.

De cijfers in dit bericht zijn voorlopig en kunnen worden bijgesteld.