Binnenvaart vervoert ruim 365 miljoen ton goederen
Bijna 55 procent van de per binnenvaart vervoerde goederen heeft een laadhaven of loshaven in het buitenland. Ruim 31 procent van de goederen heeft een Nederlandse laadhaven en een Nederlandse loshaven. Het resterende deel (14 procent) is doorvoer waarbij de schepen alleen gebruik maken van de Nederlandse binnenwateren, terwijl de goederen niet in Nederland gelost of geladen worden. Het gaat dan vooral om goederenvervoer tussen België en Duitsland.
2015 | 2016 | |
---|---|---|
Internationaal | 201,4 | 199,2 |
Binnenlands | 112,4 | 115,1 |
Doorvoer | 46,1 | 51,2 |
Meeste goederen naar Duitsland
De grootste vervoersstroom in de binnenvaart is het transport tussen zee- en/of binnenhavens in Nederland en het buitenland. Bijna 95 procent van deze stromen komen van of gaan naar Duitsland en België. Van en naar Duitsland wordt bijna 110 miljoen ton goederen vervoerd. Het transport vanuit en naar België volgt op afstand met bijna 79 miljoen ton goederen.
2016 | |
---|---|
Duitsland | 109.6 |
België | 78.8 |
Frankrijk | 7.3 |
Overige landen | 3.5 |
Veel binnenvaart naar Duisburg
In het transport over water van en naar Duitsland speelt de haven van Duisburg een belangrijke rol. Centraal gelegen in Noordrijn-Westfalen vormt deze haven een belangrijk knooppunt dat aansluit op de belangrijkste Nederlandse vaarwegen en met een directe verbinding met de zeehavens in Rotterdam en Amsterdam. Vooral ijzererts en steenkolen worden vanuit Nederland naar Duisburg vervoerd, in 2016 bijna 34 miljoen ton. De goederen die in Duisburg geladen worden en in Nederland gelost, zijn vooral steen, zand, grind en goederen in containers.
Hoeveelheid overgeslagen goederen | |
---|---|
Duitsland totaal | 109,6 |
Noordrijn-Westfalen | 78,9 |
Duisburg | 44,8 |