Vertrouwen consument op hoogste punt in ruim 16 jaar
Met 26 ligt het consumentenvertrouwen in april ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-3). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).
Het aantal deelnemers aan het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) nam de laatste jaren af. Om de goede kwaliteit van het CCO ook in de toekomst te kunnen waarborgen, heeft het CBS het afgelopen jaar een geheel nieuw ontwerp gemaakt. Vanaf heden stapt het CBS definitief over op de nieuwe methode. Hierdoor liggen de cijfers op een hoger niveau. De trend verandert echter niet. De nieuwe onderzoeksbeschrijving en andere relevante informatie vindt u onderaan dit bericht.
De nieuwe reeksen van het Consumentenvertrouwen, de Koopbereidheid en het Economisch Klimaat en onderliggende vijf vragen zijn vanaf april 1986 beschikbaar.
Oordeel over economisch klimaat en koopbereidheid verbetert
Consumenten oordelen in april positiever over de economie dan in maart. De deelindicator Economisch klimaat komt uit op 50, tegen 47 in maart. Zowel het oordeel over de economische situatie in de komende 12 maanden als over de economische situatie in de afgelopen 12 maanden verbeterde.
De koopbereidheid neemt ook toe in april. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen komt uit op 10, tegen 8 in maart. Consumenten zijn positiever over hun eigen financiële situatie en vinden de tijd gunstiger voor het doen van grote aankopen.
Bronnen
- StatLine - Consumentenvertrouwen
Relevante links
- Korte onderzoeksbeschrijving - Consumenten Conjunctuuronderzoek
- Aanvullende onderzoeksbeschrijving - Consumenten Conjunctuuronderzoek
- Methodebeschrijving - Consumenten Conjunctuuronderzoek
- Dossier - Conjunctuur