Nederlandse vrachtwagens vervoeren meer in eigen land
Deze stijging in goederenvervoer over de weg is toe te schrijven aan binnenlands vervoer. Bij deze ritten, waarbij goederen zowel in Nederland worden geladen als gelost, groeide het vervoerd gewicht met 4 procent tot 529 miljoen ton. Het internationale vervoer van en naar Nederland door Nederlandse vrachtauto’s daalde in 2016 licht.
Vooral meer transport van levensmiddelen en landbouwproducten
De helft van de producten die Nederlandse vrachtauto’s binnen Nederland vervoerden zijn landbouwproducten en levende dieren, levensmiddelen en bouwgoederen. In 2016 vervoerden ze 5 procent meer aan landbouwgoederen en levensmiddelen dan in 2015.
Voor het derde jaar op rij steeg het binnenlands transport van bouwgoederen over de weg (zoals zand, grind, grond en bouwmaterialen) , en wel naar 112 miljoen ton (ruim 1 procent). In de periode 2009-2013 nam dit nog met een kwart af.
Binnenlands vervoerd gewicht door Nederlandse wegvervoerders Landbouwproducten en voedingsmiddelen Bouwgoederen Overige goederen 2006 132 134 254 2007 137 148 257 2008 129 140 256 2009 137 142 255 2010 145 111 265 2011 147 112 258 2012 149 106 243 2013 137 105 263 2014 141 110 252 2015 149 110 249 2016 157 112 260
Daling grensoverschrijdend wegvervoer
Landbouwproducten en voedingsmiddelen | Bouwgoederen | Overige goederen | |
---|---|---|---|
2006 | 132 | 134 | 254 |
2007 | 137 | 148 | 257 |
2008 | 129 | 140 | 256 |
2009 | 137 | 142 | 255 |
2010 | 145 | 111 | 265 |
2011 | 147 | 112 | 258 |
2012 | 149 | 106 | 243 |
2013 | 137 | 105 | 263 |
2014 | 141 | 110 | 252 |
2015 | 149 | 110 | 249 |
2016 | 157 | 112 | 260 |
Het wegvervoer vanuit en naar het buitenland had in 2016 te kampen met een lichte daling (1 procent). Dit grensoverschrijdende goederenvervoer over de weg vertoont al langer een dalende trend. In 2016 vervoerden Nederlandse vrachtauto’s internationaal bijna een kwart minder aan goederen dan tien jaar geleden.
In de laatste jaren zijn buitenlandse wegvoertuigen juist steeds meer goederen vanuit en naar Nederland gaan vervoeren. Tussen 2006 en 2015 is dit met 16 procent gestegen. Vooral het vervoer door vrachtauto’s uit Midden- en Oost-Europa steeg sterk.
Binnenland (NL voertuigen) Internationaal van en naar NL (NL voertuigen) Internationaal overig (NL voertuigen) Internationaal van en naar NL (buitenlandse voertuigen) 2006 520 133 28 71 2007 542 131 27 77 2008 526 127 29 78 2009 535 116 25 73 2010 521 106 30 73 2011 517 111 30 72 2012 497 107 28 73 2013 505 104 33 76 2014 503 107 30 77 2015 509 102 30 82 2016 529 101 27
De cijfers over 2016 van buitenlandse vrachtauto’s komen in het derde kwartaal van 2017 beschikbaar.
Beroepsvervoer stijgt vierde jaar op rij
De hoeveelheid goederen vervoerd door het Nederlandse beroepsvervoer (wegtransport voor rekening van derden) steeg in 2016 met bijna 4 procent naar 513 miljoen ton. Het eigen vervoer (wegtransport voor rekening van het bedrijf zelf) daalde juist met 1,5 procent. Het vervoerd gewicht door beroepsvervoerders neemt al voor het vierde jaar op rij toe. Van elke honderd ton vervoerd gewicht door Nederlandse vrachtauto’s komen er bijna tachtig voor rekening van beroepsvervoerders.
Bronnen
- StatLine – Wegvervoer, kerncijfers
- StatLine – Wegvervoer, vervoerd gewicht naar goederensoort