Vertrouwen consument stijgt iets in februari
Met 14 ligt het consumentenvertrouwen in februari ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44).
Oordeel over economisch klimaat en koopbereidheid fractie beter
Consumenten oordelen in februari een fractie positiever over de economie dan in januari. De deelindicator Economisch klimaat komt uit op 29, tegen 28 in januari. Het oordeel over de economische situatie in de afgelopen 12 maanden verbeterde, terwijl het oordeel over de economische situatie in de komende 12 maanden verslechterde.
De koopbereidheid neemt ook een fractie toe in februari. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen komt uit op 4, tegen 3 in januari. Consumenten vinden de tijd gunstiger voor het doen van grote aankopen en zijn minder negatief over hun financiële situatie in de afgelopen 12 maanden. Het oordeel over de financiële situatie in de komende 12 maanden nam daarentegen iets af.
Vandaag bericht CBS ook over de consumptie door huishoudens in december.
Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt sinds april 1986 maandelijks telefonisch uitgevoerd. Het CCO is uitermate geschikt voor gebruik van meer moderne waarneemtechnieken. Het CBS heeft het afgelopen jaar een nieuw ontwerp voor het CCO gemaakt. Internet zal voor het CCO de primaire waarneemmethode worden. Ook is de vragenlijst geschikt gemaakt voor de smartphone. Respondenten kunnen met een QR-code rechtstreeks in de vragenlijst komen zonder te hoeven inloggen.
De definitieve overstap op de nieuwe waarneemmethode is voorzien in april 2017. Op dat moment komen nieuwe reeksen van de indicatoren Consumentenvertrouwen, de Koopbereidheid en het Economisch Klimaat en onderliggende vijf vragen vanaf april 1986 beschikbaar.
Bronnen
Relevante links
- Dossier - Conjunctuur