4 op de 10 e-shoppers heeft problemen met aankopen
Als voornaamste probleem geven e-shoppers op dat goederen of diensten te laat bezorgd worden. 23 procent van de mensen die goederen of diensten via internet kochten, meldden dit. Daarna worden technische problemen (12 procent) bij het bestellen of betalen via internet genoemd. Ook zegt 9 procent van de e-shoppers dat ze het afgelopen jaar verkeerde of beschadigde goederen bezorgd kregen.
2016 2015 Totaal 42 40 problemen met Levertijd 23 23 Bestellen/betalen 12 12 Onjuiste of kapotte spullen 9 9 Vindbaarheid garantie/rechten 8 7 Klachtenprocedure 7 6 Overig 7 5 Leverbaarheid in NL 6 4 Uiteindelijke kosten 4 3 Fraude 3 2
Lichte stijging digitale koopfraude
Het aantal online kopers die moeilijkheden ondervonden omdat bedrijven geen goederen of diensten in Nederland leverden is gestegen van 4 procent in 2015 naar 6 procent dit jaar. Een klein deel van de e-shoppers, 3 procent, zegt last gehad te hebben van digitale koopfraude. In 2015 was dit iets lager, 2 procent.
Bronnen
- Tabel - Maatwerktabel_problemen
Relevante links
- Nieuwsbericht - Bijna een op vijf koopt levensmiddelen online