Omzetgroei autosector stagneert
De omzet in de auto-en motorbranche stijgt onafgebroken sinds het eerste kwartaal van 2015. In de afgelopen vijf kwartalen was de omzetgroei nooit minder dan vijf procent, met als hoogtepunt het vierde kwartaal van 2015 toen de omzet bijna 24 procent hoger was dan hetzelfde kwartaal een jaar ervoor. Deze sterke groei aan het eind van 2015 ging vooraf aan de wijziging van de belastingtarieven voor zakelijke auto’s.
Importeurs zien omzet teruglopen
De importeurs van nieuwe personenauto’s zagen hun omzet voor het eerst in zes kwartalen afnemen. Na een omzetstijging van ruim 4 procent in het tweede kwartaal van 2016 volgde een omzetdaling van ruim 9 procent in het derde kwartaal. Er werden in het derde kwartaal aanzienlijk minder nieuwe personenauto’s verkocht met een zakelijke bestemming, terwijl het aantal auto’s dat privé werd aangeschaft nagenoeg hetzelfde was als een jaar eerder.
In de overige deelbranches nam de omzet in het derde kwartaal nog wel toe, maar was de groei aanzienlijk minder sterk dan in het kwartaal ervoor. De motorbranche en de autoservicebedrijven waren in het derde kwartaal de grootste stijgers met respectievelijk 8 en 6 procent meer omzet dan het jaar ervoor. Ook in deze branches was omzetgroei lager dan in het vorige kwartaal. Voor de personenautobranche, de bedrijfsautobranche en de handel in auto-onderdelen betekenden omzetstijgingen van respectievelijk 3, 6 en 3 procent zelfs meer dan een halvering van de groeicijfers in het tweede kwartaal.
Tweede kwartaal 2016 | Derde kwartaal 2016 | |
---|---|---|
Totale auto- en motorbranche | 7,9 | 1 |
Bedrijfsautobranche | 13 | 5,8 |
Importeurs | 4,4 | -9,4 |
Personenautobranche | 8,2 | 3,3 |
Autoservicebedrijven | 9,6 | 5,9 |
Handel in auto-onderdelen | 7,3 | 3 |
Motorbranche | 11,6 | 7,5 |
Motorbranche in de lift, maar nog niet op niveau voor crisis
In de motorbranche stijgt de omzet al meer dan drie jaar onafgebroken. Een vergelijkbare trend is zichtbaar in het aantal nieuw verkochte motorfietsen. Desondanks zijn zowel omzet als verkoopaantallen nog niet op het niveau van voor de crisis. Het omzetniveau in de motorbranche ligt 8 procent onder het piekniveau van 2008, terwijl het aantal nieuw verkochte motorfietsen 28 procent achterblijft bij de verkoopaantallen in 2008. Dit is echter nog steeds een aanzienlijk verbetering ten opzichte van het dieptepunt in 2013 toen de omzet en verkoopaantallen respectievelijk 32 en 46 procent lagen onder het niveau van voor de crisis.
Naast de verkoop van nieuwe motorfietsen omvat de motorbranche ook de handel in tweedehands motorfietsen en reparatie en onderhoud van motorfietsen. De verkoop van tweedehands motorfietsen daalde licht tussen 2008 en 2013, maar is inmiddels gestegen tot 4 procent boven het niveau van voor de crisis.