Omzet horeca stijgt sterk
Vandaag publiceert CBS ook de Kwartaalmonitor Horeca met meer informatie over de horeca, inclusief vakantieparken, kantines en catering.
Restaurants en cafés grootste stijging
Bij restaurants en cafés steeg de omzet met respectievelijk 3,5 en 3,4 procent het sterkst. De groei in beide branches was tevens hoger dan in de eerste twee kwartalen van dit jaar. Cafés, waaronder ook eetcafés en koffiezaken, realiseerden niet eerder zo’n sterke stijging van de omzet. In tegenstelling tot de andere horecabranches, liggen de verkopen (volume) van cafés nog steeds lager dan voor de crisis.
Snackbars, waaronder lunchrooms, fastfoodrestaurants, maaltijdbezorgers en ijssalons, zetten 2,7 procent meer om in het derde kwartaal. Vooral fastfoodketens en maaltijdbezorgers boekten meer omzet dan een kwartaal eerder.
Voor hotels was de omzetgroei met 0,2 procent minder sterk dan voor de andere branches en ook ten opzichte van eerdere kwartalen was de groei minder.
Omzet | Volume (voor prijsontwikkeling gecorrigeerde omzet) | |
---|---|---|
Horeca | 2,6 | 2 |
Restaurants | 3,5 | 3 |
Cafés | 3,4 | 2,9 |
Snackbars | 2,7 | 2,3 |
Hotels* | 0,2 |
*Volumeontwikkeling hotels niet beschikbaar
Record omzetgroei horeca
In vergelijking met het derde kwartaal van 2015 heeft de horeca 8,8 procent meer omgezet. Een dergelijke omzetstijging behaalde de horeca voor het laatst in het eerste kwartaal van 2007. Snackbars noteerden met ruim 13 procent de grootste omzetstijging vergeleken met afgelopen jaar. De verkopers van friet, broodjes en andere snacks realiseerden niet eerder zoveel groei.
Gemiddeld waren de prijzen in horeca 2,7 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume groeide met gemiddeld 6 procent.
Bronnen
- StatLine - Horeca; omzetontwikkeling