Omzet horeca stijgt sterk

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
Hotels, restaurants, snackbars en cafés hebben in het derde kwartaal 2,6 procent meer omgezet dan in het voorgaande kwartaal, meldt CBS. Vooral in restaurants, cafés en snackbars steeg de omzet. Ook het volume, het aantal consumpties en overnachtingen, nam toe. In vergelijking met een jaar eerder realiseerde de horeca een recordgroei van 8,8 procent.

Vandaag publiceert CBS ook de Kwartaalmonitor Horeca met meer informatie over de horeca, inclusief vakantieparken, kantines en catering.

Restaurants en cafés grootste stijging

Bij restaurants en cafés steeg de omzet met respectievelijk 3,5 en 3,4 procent het sterkst. De groei in beide branches was tevens hoger dan in de eerste twee kwartalen van dit jaar. Cafés, waaronder ook eetcafés en koffiezaken, realiseerden niet eerder zo’n sterke stijging van de omzet. In tegenstelling tot de andere horecabranches, liggen de verkopen (volume) van cafés nog steeds lager dan voor de crisis.

Snackbars, waaronder lunchrooms, fastfoodrestaurants, maaltijdbezorgers en ijssalons, zetten 2,7 procent meer om in het derde kwartaal. Vooral fastfoodketens en maaltijdbezorgers boekten meer omzet dan een kwartaal eerder.

Voor hotels was de omzetgroei met 0,2 procent minder sterk dan voor de andere branches en ook ten opzichte van eerdere kwartalen was de groei minder.

Ontwikkeling horeca (seizoengecorrigeerd) 3e kwartaal 2016
 OmzetVolume (voor prijsontwikkeling gecorrigeerde omzet)
Horeca2,62
Restaurants3,53
Cafés3,42,9
Snackbars2,72,3
Hotels*0,2

*Volumeontwikkeling hotels niet beschikbaar

Record omzetgroei horeca

In vergelijking met het derde kwartaal van 2015 heeft de horeca 8,8 procent meer omgezet. Een dergelijke omzetstijging behaalde de horeca voor het laatst in het eerste kwartaal van 2007. Snackbars noteerden met ruim 13 procent de grootste omzetstijging vergeleken met afgelopen jaar. De verkopers van friet, broodjes en andere snacks realiseerden niet eerder zoveel groei.

Gemiddeld waren de prijzen in horeca 2,7 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume groeide met gemiddeld 6 procent.