Omzetontwikkeling transportmiddelenmakers loopt uiteen
In onderstaand artikel was de omzetstijging van de auto- en aanhangwagenproducenten per abuis foutief vermeld. De omzetstijging was 32,1 procent, niet 31 procent. Dit artikel is aangepast.
Hier is de oorspronkelijke versie te vinden.
Producenten van transportmiddelen hebben in het derde kwartaal een omzetstijging van 1,3 procent geboekt, maar tussen de producenten waren grote verschillen. Auto- en aanhangwagenproducenten schreven 32,1 procent bij, terwijl de makers van andere transportmiddelen samen bijna 30 procent omzet inleverden. Dat meldt CBS in de kwartaalmonitor Industrie.
De makers van bijvoorbeeld schepen, spoor- en trammaterieel, vliegtuigen en andere transportmiddelen leverden over de grenzen met ruim 35 procent meer dan een derde van de omzet in. Binnen Nederland daalde de omzet gemiddeld met 11 procent.
De totale omzet daalt sinds begin 2015, maar zo sterk als in het derde kwartaal van dit jaar is de daling nog niet geweest. In de eerste twee kwartalen daalde de omzet met respectievelijk 12,1 procent en 11,0 procent. Afgelopen kwartaal nam de binnenlandse omzet nog met 5,9 procent toe, de buitenlandse omzet daalde toen met 16,7 procent.
Scheepsbouwers maken het grootste deel uit van deze groep producenten. De scheepvaart heeft momenteel last van overcapaciteit.
Auto- en aanhangwagenindustrie
De auto- en aanhangwagenproducenten schreven in het derde kwartaal 32,1 procent omzet bij. Deze groep producenten noteert al het hele jaar stevige omzetstijgingen.
In de totale industrie daalde de omzet met 3,0 procent ten opzicht van het derde kwartaal van 2015. De aardolie-industrie trekt de resultaten van de totale industrie omlaag.