Detailhandel zet in juni meer om

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
In juni heeft de detailhandel 1,7 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt CBS. De verkopen (volume) groeiden met 1,8 procent, terwijl de prijzen nagenoeg hetzelfde bleven. De koopdagsamenstelling had een positief effect op de omzet. De omzet van zowel de winkels in food- als non-foodartikelen groeide. Net als in voorgaande maanden is online fors meer omgezet.

Juni had in 2016 ten opzichte van vorig jaar een woensdag en een donderdag meer en een maandag en een dinsdag minder. Gecorrigeerd hiervoor was de omzet in juni ongeveer hetzelfde als een jaar eerder.

Hogere omzet winkels food

De omzet van de winkels in voedings- en genotmiddelen was in juni 2,6 procent hoger dan een jaar eerder. De verkopen groeiden met 0,8 procent en de boodschappen waren gemiddeld 1,7 procent duurder. De omzet van de supermarkten groeide iets harder dan de omzet van de speciaalzaken.

Bescheiden omzetgroei non-food

De winkels in non-food realiseerden, met 0,6 procent, een bescheiden omzetgroei. De verkopen namen met 0,7 procent toe. De prijzen lagen ongeveer op het niveau van een jaar eerder.

In juni zetten vooral de winkels in woninginrichting meer om. De groei kwam uit op bijna 10 procent. Verder behaalden de winkels in kleding, de doe-het-zelfzaken en de drogisterijen meer omzet.

De omzet van de winkels in consumentenelektronica kromp in juni licht. Een maand eerder bedroeg de omzetdaling nog bijna 10 procent. De omzet van de winkels in huishoudelijke artikelen was net als in mei lager dan een jaar eerder.

Omzetontwikkeling deelbranches detailhandel
 mei-16jun-16
Food totaal-1,22,5
Supermarkten-1,32,6
Speciaalzaken-0,21,8
Non-food totaal-10,6
Woninginrichting3,69,5
Drogisterijen-1,54,6
Bovenkleding4,73,6
Doe-het-zelf2,33,3
Consumentenelektronica-9,8-0,5
Huishoudelijke art-10,9-6,6

Online omzet groeit gestaag door

De online omzet groeide in juni met 19 procent. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 14 procent. De webwinkels zetten 23 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet.