Omzet detailhandel krimpt licht
Mei had in 2016 een vrijdag en een zaterdag minder en een maandag en dinsdag meer dan in 2015. Vrijdag en zaterdag zijn doorgaans dagen waarop winkels het meest omzetten, terwijl ze op maandag en dinsdag juist relatief weinig verkopen. Gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen zou de omzet van de detailhandel hoger zijn dan een jaar eerder.
Ruim 1 procent minder omzet foodwinkels
De omzet van de winkels in voedings- en genotmiddelen was 1,2 procent lager dan een jaar eerder. De prijzen van de dagelijkse boodschappen waren 1,4 procent hoger, de verkopen krompen met 2,6 procent. De speciaalzaken realiseerden ongeveer dezelfde omzet als een jaar eerder, terwijl de supermarkten 1,4 procent minder hebben omgezet.
Ook omzet non-foodwinkels bijna 1 procent lager
De winkels in non-foodartikelen realiseerden 0,9 procent minder omzet dan een jaar eerder. Gemiddeld waren de prijzen 0,9 procent hoger, de verkopen waren 1,8 procent lager. De winkels in kleding staken er positief boven uit met een aanzienlijke omzetstijging.
De winkels in woninginrichtingsartikelen en doe-het-zelfzaken boeken al een aantal maanden op rij meer omzet dan een jaar eerder. Ook in mei zetten deze winkels meer om. Daarentegen hebben winkels in huishoudelijke artikelen en consumentenelektronica aanzienlijk minder omgezet dan vorig jaar mei.
apr-16 | mei-16 | |
---|---|---|
Food totaal | 0,8 | -1,2 |
Speciaalzaken | 0,9 | -0,1 |
Supermarkten | 0,7 | -1,4 |
Non-food totaal | -0,4 | -0,9 |
Bovenkleding | -1 | 4,6 |
Woninginrichting | 7,7 | 4 |
Doe-het-zelf | 3,8 | 2,4 |
Drogisterijen | 2,3 | 1 |
Consumentenelektronica | -0,1 | -10 |
Huishoudelijke artikelen | -7,6 | -11 |
Online omzet groeit stevig door
Online boekte de detailhandel in mei 26,5 procent meer omzet dan een jaar eerder. De groei was sterker dan in april. Toen lag de online omzet 14 procent hoger. De online omzet bij de pure webwinkels en de multi-channelers groeide in mei ongeveer even hard. Pure webwinkels hebben online verkoop als hoofdactiviteit, terwijl online verkoop bij multi-channelers een nevenactiviteit is (naast bijvoorbeeld winkelverkoop).
Bronnen
- StatLine - Detailhandel; omzetontwikkeling