Luchtvracht neemt gestaag toe
Nagenoeg alle luchtvracht gaat via Schiphol, alleen via Maastricht-Aachen Airport werd in 2015 nog 60 duizend ton vracht vervoerd. Schiphol was qua vrachtvervoer de derde grootste luchthaven van Europa, na de luchthavens van Frankfurt am Main en Parijs Charles de Gaulle. Van het totale grensoverschrijdende goederenvervoer van Nederland gaat, in gewicht uitgedrukt, nog geen 0,2 procent via de luchtvaart. Wel is doorgaans de waarde van de goederen die per lucht worden vervoerd een stuk hoger of betreft het goederen waarbij een snelle levering nodig is.
De ingaande stroom vormde in 2015 ongeveer de helft van de luchtvracht. Er kwamen vooral veel goederen ons land binnen die snel geleverd moeten worden. Dit zijn bijvoorbeeld goederen die snel bederven zoals bloemen, vis, groente en fruit, maar ook levende dieren en halfgeleiders voor elektronicafabrikanten. Ook producten met een relatief hoge waarde die onderhevig zijn aan een ‘hype’, zoals nieuwe smartphones en tablets, worden vaak via de lucht vervoerd. Ongeveer 60 procent van de goederen die in 2015 via de lucht naar Nederland vervoerd werden, bestond uit elektronica, machines, bloemen, planten, kleding of textiel.
Hoeveelheid | |
---|---|
Elektrische machines en apparaten | 234.9 |
Bloemen en planten | 166.4 |
Kleding, leer en textiel | 110.1 |
Voedingsmiddelen | 84.3 |
Chemische en farmaceutische producten | 41.8 |
Vervoermateriaal | 26.3 |
Overige goederen | 191.5 |
Meer vervoerd vanuit het Midden-Oosten
De landen van waaruit de meeste luchtvracht naar Nederland kwam, waren China, de VS, Rusland, Kenia, en Ecuador. Samen waren deze vijf landen verantwoordelijk voor meer dan de helft van de ingaande luchtvracht. Vanuit China, de VS en Rusland kwamen met name elektronica, machines, kleding en chemische producten naar Nederland. Vanuit Kenia en Ecuador kwamen vooral fruit en bloemen.
Het vervoer van luchtvracht vanuit het Midden-Oosten is in de periode 2011-2015 sterk gestegen. Vanuit Qatar nam het vrachtvervoer naar Nederland met 80 procent toe, vanuit Saoedi-Arabië met 130 procent. Het Midden-Oosten vervult steeds een belangrijker overstapfunctie waarbij zowel goederen als passagiers regelmatig van vlucht wisselen.
2011 | 2015 | |
---|---|---|
China | 147,2 | 150,4 |
Verenigde Staten | 121 | 136 |
Kenia | 88,9 | 83,5 |
Rusland | 35,2 | 46,6 |
Ecuador | 34 | 41,6 |
Verenigde Arabische Emiraten | 32,3 | 31 |
Hongkong | 41,8 | 30,9 |
Saoedi-Arabië | 12,6 | 29 |
Qatar | 15,2 | 27,5 |
Japan | 30,2 | 26,9 |