Consument koopt elektronica vaker online

Mensen kopen steeds vaker hun elektronische apparaten via internet en minder vaak in een winkel. Binnen de detailhandel in consumentenelektronica neemt de online omzet (via webwinkels) toe, terwijl de offline omzet (via winkels) juist afneemt. Ook stijgt het aantal bedrijven dat consumentenelektronica vooral online verkoopt. Dit meldt CBS.

In het eerste kwartaal van 2016 werd door de middelgrote en grote detaillisten in consumentenelektronica ruim 34 procent meer omgezet via online verkoop dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Via de winkel werd in deze periode juist bijna 11 procent minder omgezet. Aan het eind van 2015 en het begin van 2016 ging ook een aantal grote ketens failliet. De terugval in de offline omzet speelt echter al langer. Over 2015 daalde deze omzet met 2,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor, terwijl de online omzet met ruim 21 procent toenam.
Online omzet kan zowel gegenereerd worden door bedrijven die hoofdzakelijk online verkopen (getypeerd als webwinkel) als door bedrijven die voornamelijk via een fysieke winkel verkopen en daarnaast een webwinkel hebben (getypeerd als winkel). In de cijfers over online omzet in dit artikel zijn beide meegenomen.

Aandeel online omzet bijna verdubbeld

Hoewel consumenten nog steeds de meeste elektronica in de winkel kopen, is de online verkoop bij middelgrote en grote detaillisten in de afgelopen jaren sterk toegenomen. Waar in 2012 nog 13 procent van de omzet via internet werd behaald, was dit aandeel in 2014 opgelopen tot ruim 24 procent. Hiermee is het omzetaandeel in twee jaar tijd bijna verdubbeld.

Online omzet van midden- en grootbedrijf detailhandel in consumentenelektronica
 Aandeel
201213
201318,6
201424,4

Steeds meer webwinkels

In de afgelopen vier jaar is het aantal webwinkels in consumentenelektronica sterk gestegen. Met 1980 bedrijven waren er in het eerste kwartaal van 2016 bijna 23 procent meer dan vier jaar eerder. Het aantal winkels in consumentenelektronica nam in vier jaar tijd met bijna 11 procent af.
Kenmerkend voor de webwinkels in consumentenelektronica is de hoge mate van dynamiek. Gedurende het eerste kwartaal van 2012 tot en met het eerste kwartaal van 2016 zijn er bijna tweeënhalf keer zoveel bedrijven opgericht en ruim anderhalf keer zoveel bedrijven opgeheven als bij de winkels in consumentenelektronica.
Webwinkels in consumentenelektronica zijn vaak eenmansbedrijven. Bij bijna 91 procent van de bedrijven werkt maar één persoon. Bij de winkels in consumentenelektronica is dit duidelijk minder vaak het geval (57 procent).