Personenauto’s steeds ouder
Het aandeel auto’s ouder dan 15 jaar steeg van 2006 tot 2016 van 11 naar 20 procent. Het aandeel nieuwe auto’s (0 tot 3 jaar oud) is in deze periode gezakt van 20 naar 16 procent. Op 1 januari 2016 waren er 8,1 miljoen personenauto’s in Nederland, ruim 1 miljoen meer dan in 2006.
Met een gemiddelde leeftijd van 11 jaar zijn benzineauto’s ouder dan dieselauto’s, die gemiddeld 7,2 jaar oud zijn. Van alle personenauto’s rijdt 79 procent op benzine, terwijl 16 procent op diesel rijdt.
15 jaar en ouder | 12 tot 15 jaar | 9 tot 12 jaar | 6 tot 9 jaar | 3 tot 6 jaar | 0 tot 3 jaar | |
---|---|---|---|---|---|---|
2016 | 20,3 | 14,1 | 16,1 | 15,3 | 18,6 | 15,6 |
2006 | 10,6 | 11,2 | 15,6 | 21,2 | 21,7 | 19,7 |
Leeftijd bij sloop en export toegenomen
Auto’s verdwijnen vooral van de Nederlandse wegen omdat ze gesloopt worden of worden uitgevoerd. De leeftijd bij sloop en export is tegenwoordig hoger dan tien jaar geleden. Gemiddeld zijn auto’s 17,9 jaar oud bij sloop, terwijl auto’s die geëxporteerd worden gemiddeld 12,5 jaar oud zijn.
De buitenlandse interesse naar Nederlandse personenauto’s gaat vooral uit naar dieselauto’s. Meer dan de helft van de geëxporteerde auto’s waren diesels en deze waren gemiddeld jonger dan 10 jaar. Geëxporteerde benzineauto’s waren in 2015 gemiddeld 16 jaar oud. In 2005 waren zij gemiddeld 2,5 jaar jonger, terwijl de leeftijd van de geëxporteerde diesels ongeveer gelijk bleef.
Voor meer informatie over wegvoertuigen in Nederland, zie de Jaarmonitor Wegvoertuigen: Aantallen.
Eind juni verschijnt de publicatie ‘Transport en mobiliteit’, waarin diverse aspecten van het autopark beschreven worden.