Omzet detailhandel 4 procent hoger
Maart had in 2016 een woensdag en donderdag meer en een zondag en maandag minder dan in 2015. Na correctie voor de samenstelling van de koopdagen, komt de omzet slechts iets hoger uit dan een jaar eerder.
Pasen zorgt voor hogere omzet foodbranche
Winkels in voedings- en genotmiddelen hebben 7,8 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Deze groei kwam deels doordat Pasen dit jaar in maart viel en vorig jaar in april. Er is 6,5 procent meer verkocht tegen 1,2 procent hogere prijzen. Zowel de supermarkten als de speciaalzaken hadden met bijna 8 procent groei een flink hogere omzet dan een jaar eerder.
Lichte omzetgroei winkels in non-foodartikelen
Winkels in non-foodartikelen boekten 1,4 procent meer omzet dan een jaar eerder. De prijzen waren 0,9 procent hoger en de verkopen lagen 0,5 procent hoger.
Vooral de winkels voor woninginrichting en de drogisterijen boekten meer omzet. Ook de winkels in huishoudelijke artikelen, de doe-het-zelfzaken en de kledingwinkels behaalden meer omzet dan in maart 2015. Net als in voorgaande maanden leden winkels in consumentenelektronica daarentegen omzetverlies.
feb-16 | mrt-16 | |
---|---|---|
Food totaal | 3,7 | 7,8 |
Supermarkten | 3,6 | 7,8 |
Speciaalzaken | 4 | 7,7 |
Non-food totaal | 0,5 | 1,4 |
Drogisterijen | 3,7 | 6,2 |
Woninginrichting | 7,3 | 6,2 |
Huishoudelijke artikelen | -0,2 | 4 |
Doe-het-zelf | 5,3 | 2,5 |
Bovenkleding | -1,2 | 0,7 |
Consumentenelektronica | -8,5 | -8,9 |
Online omzet groeit stevig door
In maart is de online omzet met bijna 20 procent gegroeid. De webwinkels zetten ruim 26 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met ruim 11 procent.
Bronnen
- StatLine Detailhandel; omzetontwikkeling