Hogere omzet detailhandel in februari
Vanwege het schrikkeljaar had februari een maandag meer dan een jaar eerder. Door deze extra dag is de omzet van de detailhandel positief beïnvloed. Zonder dit effect was de omzet lager dan in februari 2015.
Bijna 4 procent meer omzet voor de foodbranche
De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen was 3,6 procent hoger dan een jaar eerder. De verkopen lagen 2,8 procent hoger en de prijzen waren 0,8 procent hoger. De supermarkten zetten bijna 4 procent meer om, de speciaalzaken zelfs ruim 4 procent meer.
Lichte omzetgroei winkels in non-foodartikelen
Winkels in non-foodartikelen boekten 0,3 procent meer omzet in vergelijking met februari vorig jaar. De verkopen vielen echter 1,2 procent lager uit, terwijl de prijzen gemiddeld 1,6 procent hoger waren dan een jaar eerder.
De omzet van winkels in woninginrichting was ruim 7 procent hoger dan een jaar eerder. Ook de winkels in doe-het-zelfartikelen en de drogisterijen zetten meer om. Winkels in consumentenelektronica leden daarentegen met ruim 8 procent een aanzienlijk omzetverlies. Ook winkels in huishoudelijke artikelen en kleding kampten met omzetverlies.
jan-16 | feb-16 | |
---|---|---|
Food totaal | -2,4 | 3,6 |
Speciaalzaken | -4,6 | 4,1 |
Supermarkten | -2,1 | 3,6 |
Non-food totaal | -2,3 | 0,3 |
Woninginrichting | 0 | 7,3 |
Doe-het-zelf | -1,4 | 5,7 |
Drogisterijen | 0 | 3,7 |
Huishoudelijke art | -11,2 | -0,7 |
Bovenkleding | -2,5 | -1,3 |
Consumentenelektronica | -5,6 | -8,3 |
Opnieuw flinke groei online omzet
In februari is de online omzet met bijna 24 procent gegroeid. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), lag bijna 18 procent hoger dan een jaar eerder. De webwinkels zetten ruim 28 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet.
Bronnen
- StatLine - Detailhandel; omzetontwikkeling
- StatLine - Detailhandel; omzetontwikkeling internetverkopen