Meeste buitenlandse trucks in België uit Nederland
Nederlandse vrachtauto’s het vaakst op en neer naar België
Van alle Europese vrachtauto’s rijden Nederlandse vrachtauto’s het vaakst met goederen van en naar België. Zij doen dit zelfs vaker dan Belgische vrachtauto’s. Als ook het binnenlands vervoer wordt meegeteld, rijden Belgische vrachtwagens wel het vaakst over Belgische wegen. Van de buitenlandse vrachtwagens rijden ook Duitse, Franse en Poolse vaak van en naar België.
Aandeel | |
---|---|
Nederland | 30,2 |
België | 20,6 |
Duitsland | 10,3 |
Frankrijk | 9,6 |
Polen | 8 |
Luxemburg | 5,9 |
Slowakije | 2,7 |
Tsjechië | 1,9 |
Verenigd Koninkrijk | 1,8 |
Roemenië | 1,4 |
Hongarije | 1,3 |
Litouwen | 1,4 |
Spanje | 1,4 |
Italië | 0,7 |
Portugal | 0,5 |
Alleen al vanuit Nederland werd in 2015 ruim 1,9 miljoen keer door Nederlandse vrachtauto’s naar België gereden. Meer dan de helft van deze ritten ging naar de provincies Antwerpen en Belgisch-Limburg. Het Antwerps havengebied werd met bijna 330 duizend ritten het meest aangedaan.
Hoe schoner hoe goedkoper
Nederlandse vrachtvoertuigen maakten bij vier van de vijf ritten in België gebruik van een voertuig uit de schoonste milieuklassen, Euro V of VI. De emissienorm van de vrachtauto bepaalt de hoogte van de kilometerheffing die de Belgen op 1 april invoeren.
Aandeel in ritten | |
---|---|
Euro I en II | 1.4 |
Euro III | 10 |
Euro IV | 4.5 |
Euro V | 60.9 |
Euro VI | 23.2 |
België ook vaak doorvoerland
Naast ritten van en naar België rijden Nederlandse vrachtwagens ook veelvuldig over Belgische wegen van en naar andere internationale bestemmingen. Belangrijke bestemmingen daarbij zijn Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Van en naar Frankrijk wordt het meest gereden, in 2015 bijna 700 duizend ritten.