Meer omzet detailhandel in december
De detailhandel heeft 2015 positief afgesloten. De omzet was in december 3,3 procent hoger dan een jaar eerder. Over heel 2015 heeft de detailhandel een omzetstijging van 1,4 procent genoteerd. Sinds 2008 was de omzetgroei niet zo hoog. Dit meldt CBS.
De omzetgroei in december komt vooral door meer verkopen, het volume groeide met 3,4 procent. De prijzen lagen, net als in november, op ongeveer hetzelfde niveau als een jaar eerder. Verder had ook de samenstelling van de koopdagen, met een maandag minder en donderdag meer dan een jaar eerder, een positieve invloed op de omzet in december.
De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen was in december ruim 3 procent hoger. De prijzen van de dagelijkse boodschappen lagen ongeveer een half procent hoger dan in december 2014, de verkopen namen met 2,6 procent toe. De non-foodwinkels realiseerden in december 3 procent meer omzet. De prijzen in deze branche lagen net als in voorgaande maanden iets hoger dan een jaar eerder, het volume groeide met 2,7 procent. De positieve omzetontwikkeling in december volgt op een zwakke novembermaand, toen de omzet met ongeveer 4,5 procent kromp. Online werd 22 procent meer omgezet.
Grootste omzetgroei detailhandel in 7 jaar
De detailhandel heeft in 2015 een omzetstijging van 1,4 procent behaald. Sinds 2008 was de omzetgroei niet zo hoog. De verkopen groeiden in 2015 met 2,3 procent, prijzen lagen ongeveer een procent lager dan een jaar eerder. Zowel bij de winkels in voedings- en genotmiddelen als de non-foodwinkels nam de omzet toe. Bij de winkels in voedings- en genotmiddelen was de omzet 2 procent hoger, vooral doordat er meer verkocht werd. De omzet van de winkels in non-food nam met een procent toe. Het volume groeide met 2 procent, het prijsniveau was 0,7 procent lager dan in 2014.
Ondanks dat er in 2015 meer is omgezet, ligt het niveau nog bijna 6 procent lager dan bij het begin van de crisis in 2008. Bij de non-foodwinkels is dit zelfs ruim 16 procent. De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben echter de omzet sinds 2008 met bijna 10 procent zien toenemen.
Vooral hogere omzet woonwinkels en drogisterijen in 2015
De onderliggende branches laten in 2015 een wisselend beeld zien. De winkels in woninginrichtingsartikelen noteerden bijna 7 procent meer omzet en ook bij de drogisterijen groeide de omzet (4 procent). De omzet en verkopen van de supermarkten zijn in 2015 met 2 procent toegenomen. Bij de speciaalzaken groeide de omzet ook. Het is voor het eerst sinds 2007 dat de speciaalzaken meer omzetten. De verkopen krompen licht.
De omzet van winkels in huishoudelijke artikelen (5 procent), consumentenelektronica (3 procent) en doe-het-zelfwinkels (2 procent) kromp daarentegen. In 2014 groeide de omzet van de elektronicawinkels en doe-het-zelfzaken nog. Bij de winkels in kleding kwam de omzet uit op ongeveer hetzelfde niveau als vorig jaar. De verkopen van de kledingwinkels namen, bij lagere prijzen, met 2 procent toe.
Verdere groei online omzet
Online groeide de omzet in 2015 met 20 procent. Daarmee komt de groei flink hoger uit dan in 2014, toen de omzet met 11 procent toenam. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 23 procent. De webwinkels zetten 18 procent meer om dan in 2014. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet.