Zakelijke toerist goed voor ruim 16 miljoen hotelovernachtingen
Van de 40 miljoen overnachtingen die toeristen in 2014 in Nederlandse hotels doorbrachten hadden ruim 16 miljoen nachten een zakelijke achtergrond. Daarmee zijn zakelijke toeristen verantwoordelijk voor twee van de vijf overnachtingen in Nederlandse hotels. Dat blijkt uit het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2015 van NRIT Media, CBS, NBTC Holland Marketing en CELTH.
Het aantal nachten dat binnen en buitenlandse zakelijke toeristen in Nederlandse hotels doorbrachten is vorig jaar met 3,1 procent gegroeid ten opzichte van 2013. In het eerste half jaar van 2015 zette die groei door en nam het aantal zakelijke overnachtingen met 2,8 procent toe.
De meeste buitenlandse zakenreizigers die in hotels verbleven kwamen uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Duitsland. Van de toeristen die uit China, Italië en Japan kwamen, was meer dan 45 procent zakenreiziger.
Zakelijk toerisme geeft meer uit
Zakenreizigers geven meer geld uit aan hun reis dan vakantiegangers. Zo besteedde in 2013 een Nederlandse zakenreiziger die in Nederland verbleef gemiddeld 350 euro per persoon per zakenreis. Een Nederlandse vakantieganger gaf in 2014 in eigen land gemiddeld zo’n 166 euro per persoon per vakantie uit. Buitenlandse zakenreizigers geven het meest uit. Zij besteedden vorig jaar gemiddeld 1035 euro per persoon per trip, terwijl buitenlandse vakantiegangers gemiddeld 600 euro per persoon uitgaven.
Zakenreizigers geven vooral meer uit aan hun reis en verblijf dan recreatieve toeristen. Het grootste deel van de zakelijke overnachtingen wordt doorgebracht in hotels van het duurdere segment. Van alle zakelijke overnachtingen wordt 87 procent doorgebracht in 3, 4 of 5 sterren hotels, bij de niet-zakelijke reizigers is dit 76 procent.
Meeste zakelijke overnachtingen in Noord-Holland
De meeste zakelijke overnachtingen (6,9 miljoen) vonden vorig jaar plaats in Noord-Holland. Dat is 42 procent van alle zakelijke overnachtingen in Nederlandse hotels. Amsterdam speelt daarbij een belangrijke rol. Daar werden 28 procent van alle Nederlandse zakelijke overnachtingen doorgebracht.
De minste zakelijke overnachtingen werden in Flevoland doorgebracht. In deze provincie is het marktaandeel zakelijke overnachtingen wel het grootst. Van alle hotelovernachtingen in die provincie had 65 procent een zakelijke achtergrond. Ook in onder meer de provincies Utrecht, Noord-Brabant en Zuid-Holland was het aandeel zakelijke overnachtingen groter dan het aandeel recreatieve overnachtingen.
Voor en na de zomervakantie
De meeste zakelijke overnachtingen vinden plaats in de twee maanden voor en de twee maanden na de zomervakantie. De dip in het aantal zakelijke overnachtingen in de zomer periode wordt voor hotels ruimschoots gecompenseerd door de komst van meer vakantiegangers.