Twee derde van de bedrijven gebruikt nu sociale media
Sociale media zijn voor bedrijven in korte tijd uitgegroeid tot populaire communicatiemiddelen. Anno 2015 gebruikt 63 procent van de bedrijven ten minste één vorm van sociale media. In 2012 was dit nog 41 procent. Vooral bedrijven in de informatie- en communicatiebranche en in de toeristische sector maken veel gebruik van deze vormen van communicatie. Dat meldt CBS.
Sociale netwerken zijn onder bedrijven met tien of meer werkzame personen de populairste vorm van sociale media. In 2015 gebruikt 61 procent van de bedrijven een netwerk zoals Facebook of LinkedIn. Het plaatsen van berichten op (micro)blogs zoals Twitter en het delen van filmpjes en foto’s via multimedia-websites zoals YouTube is ook bij veel bedrijven in trek. Slechts een klein deel van de bedrijven gebruikt Wikipedia-achtige middelen om kennis te delen: 6 procent. Ten opzichte van 2012 is het gebruik van alle vormen van sociale media gestegen, behalve het gebruik van de zogeheten ‘wiki’s’.
ICT-bedrijven, reisbureaus en logiesverstrekkers zeer actief
Met 85 procent van de bedrijven is de informatie- en communicatiebranche koploper in het gebruik van sociale media. De bedrijven in deze sector zijn bij elke vorm van sociale media zeer actief. In 2015 gebruikt 82 procent ervan sociale netwerken; 61 procent (micro)blogt.
Ook bedrijven in de toeristische bedrijfstakken maken bovengemiddeld gebruik van sociale media. Bijna 90 procent van de reisbureaus en reisorganisaties gebruikt in 2015 een vorm van sociale media. Van de logiesaccommodaties (hotels, bungalowparken, campings) is ook bijna 90 procent actief op sociale media en ook op een sociaal netwerk. Bij de eet- en drinkgelegenheden is het aandeel kleiner, maar met 75 procent nog steeds ruim boven het gemiddelde. Bedrijven in de toeristische sectoren zien sociale netwerken blijkbaar als een goede manier om (potentiële) klanten te bereiken. Blogs en microblogs zoals Twitter worden ook door meer dan de helft van de logiesaccommodaties en de reisorganisaties ingezet. Van de eet- en drinkgelegenheden doet bijna 30 procent dit.
De transportsector is het minst aanwezig op de verschillende typen sociale media. Van de vervoersbedrijven is 40 procent te vinden op een vorm van sociale media. In de bouw en de industrie ligt dit op 55 procent.