Ruim zes procent goederen en diensten wordt direct geraakt door btw-verhoging
Ruim 6 procent van alle consumentenaankopen wordt direct geraakt als het lage btw-tarief op een groot aantal producten wordt verhoogd naar 21 procent. Als deze btw-verhoging in de prijzen zou worden doorberekend, kan dat een opwaartse invloed op de inflatie hebben die kan oplopen tot 0,9 procentpunt. Dat blijkt uit een analyse van cijfers van CBS. Inflatie is de gemiddelde prijsstijging van goederen en diensten die consumenten kopen.
22,9 procent van onze consumptieve bestedingen valt onder het lage btw-tarief. 6,4 procent daarvan zijn goederen of diensten die niet tot de primaire levensbehoeften behoren.
Een verhoging van de btw naar 21 procent op de goederen en diensten die niet tot de primaire levensmiddelen behoren kan er toe leiden dat deze goederen 14 procent duurder worden. Bouwdiensten, bloemen en planten en een bezoek aan de bioscoop zullen mogelijk in prijs stijgen. Maar ook het openbaar vervoer dat nu nog onder het lage btw-tarief van 6 procent valt wordt mogelijk duurder.
Of de prijsverhoging werkelijk door zal zetten is echter mede afhankelijk van de bereidheid van de consument om deze producten tegen een hogere prijs aan te schaffen. Niet alle bedrijven berekenen daarom een belastingverhoging door aan de consument. Als de gehele verhoging aan de consument zou worden doorberekend, kan dit een jaar lang een verhogend effect van 0,9 procentpunt hebben op de inflatie.