Omzet detailhandel neemt toe in april
In april 2015 heeft de detailhandel 1,5 procent meer omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar. De verkopen (volume) groeiden voor de vijfde maand op rij (met 2,6 procent), de prijzen daalden minder sterk dan in de voorgaande maanden. Bij zowel de winkels in voedings- en genotmiddelen als de non-foodwinkels stegen de omzet en de verkopen. Dit maakt CBS bekend.
Hogere groei mede door gunstige samenstelling koopdagen
April had een dinsdag minder en een donderdag meer dan in 2014. Op een donderdag wordt in de detailhandel doorgaans meer omzet behaald dan op een dinsdag. Na correctie voor dit positieve koopdageffect komt de omzet in april ongeveer net zo hoog uit als een jaar eerder. De verkopen groeiden nog wel met ruim een procent.
Voedings- en genotmiddelenwinkels houden groei vast
De omzet van de winkels in voedings- en genotmiddelen nam in april toe. De omzetgroei van 2 procent valt geheel toe te schrijven aan een stijging van de verkopen. Net als voorgaande maanden waren de prijzen van de dagelijkse boodschappen ongeveer gelijk aan een jaar eerder. De omzetgroei komt voor rekening van de supermarkten, bij de speciaalzaken was de omzet ongeveer gelijk aan die van vorig jaar.
Verkopen non-food nemen verder toe
De winkels in non-foodartikelen noteerden een omzetgroei van bijna 2 procent, waarbij grote verschillen zijn in de onderliggende branches. De verkopen stegen met ruim 3 procent bij dalende prijzen. De onderliggende branches vertoonden ongeveer een gelijk beeld als in maart. Zo steeg de omzet van winkels in woninginrichting verder en draaiden ook de drogisterijen meer omzet. Bij de winkels in consumentenelektronica, huishoudelijke artikelen, doe-het-zelfartikelen en bij de textielsupermarkten liep de omzet net als vorige maand terug.
Alleen bij de winkels in bovenkleding was het beeld in april anders dan in de vorige maand: de omzet nam met 2 procent toe, terwijl in maart de omzet nog met ruim 5 procent afnam. De omzetgroei van kledingwinkels kan van maand tot maand variëren, mede doordat consumenten hun koopgedrag laten beïnvloeden door het weer.
Omzet internetverkopen groeit verder
De online omzet nam in april met 16,2 procent toe. De verkoop via het internet in de detailhandel wordt gerealiseerd door winkels waarvan het zwaartepunt van de activiteiten ligt bij de online winkel (‘pure’ internetverkopers) en winkels waar de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, de zogeheten multi-channelers. In april was de online omzetontwikkeling van de multi-channelers ongeveer gelijk aan die van de pure internetverkopers.
Bronnen: