Grootste stijging consumptie in vier jaar tijd, vertrouwen neemt iets af
Consumenten hebben in februari 2,4 procent meer besteed aan goederen en diensten dan in februari 2014. Dat is de grootste stijging in vier jaar tijd, meldt het CBS vandaag. Consumenten besteedden vooral meer aan gas, kleding en woninginrichting. Verder is het vertrouwen van consumenten in april licht afgenomen ten opzichte van maart.
De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.
Meer besteed aan gas, kleding en woninginrichting
Omdat het in februari 2015 kouder was dan in februari 2014 hebben consumenten meer gas verbruikt dan een jaar eerder. Mede hierdoor waren de bestedingen aan overige goederen, waaronder energie, 7,2 procent hoger. Consumenten gaven in februari 4,1 procent meer uit aan duurzame goederen dan een jaar eerder. Ze besteedden vooral meer aan kleding en woninginrichting. Het CBS publiceerde vorige week woensdag al dat kledingwinkels in februari voor het eerst in een half jaar meer omgezet hadden dan een jaar eerder.
Aan voedings- en genotmiddelen gaven consumenten 1,8 procent meer uit dan een jaar eerder. Ten slotte gaven ze 1,0 procent meer uit aan diensten, zoals het betalen van de huur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en kosten voor telefoonaansluitingen en verzekeringen. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.
Omstandigheden voor consumptie in april verder verbeterd
Volgens de Consumptieradar van het CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in april opnieuw beter dan in de voorgaande maand. De stemming van de ondernemers in de industrie over de toekomstige werkgelegenheid verbeterde aanzienlijk. De prijzen van koopwoningen en de beurswaarde waren hoger dan een jaar eerder. Consumenten waren daarentegen iets negatiever over de toekomstige werkloosheid. De consumptieradar laat aan de hand van zes indicatoren zien of de omstandigheden voor de Nederlandse consumptie gunstiger of minder gunstig zijn geworden.
Vertrouwen consument neemt iets af
De stemming onder consumenten is in april 2015 iets verslechterd ten opzichte van maart. Het consumentenvertrouwen daalde in april 2 punten en komt uit op 0. Dat betekent dat er evenveel optimisten als pessimisten zijn onder de consumenten. De lichte afname van het vertrouwen komt vooral doordat consumenten minder positief oordelen over de economie. De koopbereidheid neemt ook iets af.
Met 0 ligt het consumentenvertrouwen in april boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44).
Oordeel over economie verslechtert, koopbereidheid neemt iets af
Consumenten oordelen in april minder positief over de economie dan een maand eerder. De deelindicator Economisch klimaat komt uit op 12, tegen 15 in maart. Zowel het oordeel over de economische situatie in de komende 12 maanden als over de economische situatie in de afgelopen 12 maanden verslechterde. De koopbereidheid van consumenten neemt een fractie af. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen komt uit op -8, tegen -7 in maart.
Samenstelling consumentenvertrouwen
Bron: StatLine,
Voor meer conjunctuurinformatie zie: conjunctuurbericht.