Verkopen detailhandel in februari 3 procent hoger

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
© Hollandse Hoogte

In februari 2015 behaalde de detailhandel 1,2 procent meer omzet dan in dezelfde maand een jaar eerder. De verkopen (volume) blijven groeien, in februari met 3 procent. De prijzen daalden met 1,8 procent. De omzet en verkopen van zowel de winkels in voedings- en genotmiddelen als de non-foodwinkels nam in februari toe. Dit maakt het CBS vandaag bekend.

Ontwikkeling omzet, volume en prijzen in februari 2015

Eerste omzetgroei kledingbranche in half jaar

Binnen de non-foodbranche groeide de omzet van de drogisterijen en de winkels in woninginrichtingartikelen net als in de voorgaande maanden. Ook de omzet van kledingwinkels viel hoger uit. Voor deze winkels is dit de eerste omzetstijging in een half jaar. Winkels in consumentenelektronica leverden daarentegen 3 procent omzet in, terwijl de omzet een maand eerder met bijna 4 procent groeide. De omzet van winkels in huishoudelijke artikelen, doe-het-zelfzaken en textielsupermarkten kromp in februari verder.

Ontwikkeling non-foodwinkels

Omzetgroei bij winkels in voedings- en genotmiddelen

In de winkels in voedings- en genotmiddelen steeg de omzet in februari met 1,7 procent, voornamelijk doordat de verkopen toenamen. De prijzen van de dagelijkse boodschappen waren iets  hoger dan in februari vorig jaar. In januari lagen de prijzen nog onder het niveau van een jaar eerder door prijsacties bij de supermarkten. In februari was het effect van deze acties uitgewerkt. De groei van de omzet en de verkopen kwam in februari bijna volledig voor rekening van de supermarkten. De omzet van de speciaalzaken steeg nauwelijks ten opzichte van een jaar eerder.

Omzet postorderbedrijven en internetwinkels stijgt verder

De postorderbedrijven en internetwinkels zetten ruim 12 procent meer om in vergelijking met februari vorig jaar. Daarmee groeide de omzet harder dan in januari.

Bronnen: