Consument somberder
In augustus verslechterde de stemming onder consumenten. De indicator van het Consumentenvertrouwen daalde 4 punten en kwam uit op -6, zo meldt het CBS vandaag. Consumenten zijn veel minder positief over de toekomstige economische ontwikkelingen. Dit hangt mogelijk samen met de gespannen internationale politieke situatie.
Het consumentenvertrouwen ligt met -6 nog wel boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44).
Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
Veel minder optimistisch over economie
Consumenten zijn al zes maanden op rij optimistisch over de economische situatie in het algemeen. In augustus kreeg het vertrouwen in de economie echter wel een knauw. De deelindicator Economisch klimaat verslechterde 8 punten en kwam uit op 3. De daling komt doordat consumenten veel minder opgewekt zijn over het economisch klimaat in de komende 12 maanden. Hun oordeel over de economische situatie in de afgelopen 12 maanden veranderde niet.
Koopbereidheid iets omlaag
De koopbereidheid verslechterde in augustus iets. Deze deelindicator daalde 2 punten en kwam uit op -12. Consumenten zijn somberder over hun eigen financiële situatie in de komende 12 maanden. Hun oordeel over de financiën in de afgelopen 12 maanden is in augustus net zo negatief als in juli. Ook vinden ze de tijd even ongunstig voor het doen van grote aankopen, zoals wasmachines en televisies, als een maand eerder.
Verwachtingen m.b.t. de werkloosheid in de komende 12 maanden
Minder angst voor werkloosheid
Het hebben van een baan speelt een grote rol bij de koopbereidheid van huishoudens. Nederlanders waren lang erg negatief over de toekomstige ontwikkeling van de werkloosheid, maar de stemming is het laatste jaar sterk verbeterd. In augustus rekende 38 procent van de respondenten op een toename van de werkloosheid in de komende 12 maanden, terwijl 30 procent een daling verwachtte. Eerder maakte het CBS al bekend dat de werkloosheid in mei en juni is afgenomen en er meer mensen aan het werk zijn.
Samenstelling consumentenvertrouwen
Meer cijfers staan in het dossier Conjunctuur.
Voor meer conjunctuurinformatie zie: conjunctuurbericht.