Juni matige maand voor detailhandel
- Omzet non-foodwinkels valt in juni behoorlijk terug
- Pinksteraankopen gunstig voor omzet voedings- en genotmiddelenwinkels
De omzet van de detailhandel was in juni van dit jaar 1,9 procent lager dan in dezelfde maand vorig jaar. Klanten kochten minder dan een jaar geleden en ook de prijzen daalden licht. Met name de non-foodwinkels zagen de verkopen flink teruglopen. De winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden wel meer omzet dan een jaar eerder. Een groot deel van de terugval in de detailhandel kwam door een minder gunstige samenstelling van de koopdagen. Ondanks de teruggang in juni was de omzet in het tweede kwartaal uiteindelijk nog wel bijna 1 procent hoger dan vorig jaar; op kwartaalbasis de eerste groei in twee jaar tijd. Dit heeft het CBS vandaag bekendgemaakt.
Non-foodwinkels sluiten eerste halfjaar in mineur af
Non-foodwinkels noteerden, na vijf maanden met groei, in juni een sterke terugval. De omzet was bijna 5 procent lager dan vorig jaar, het volume kromp met ongeveer 4 procent. De daling kwam door een aanzienlijk omzetverlies bij de kledingwinkels, winkels in woninginrichting, consumentenelektronica en huishoudelijke artikelen. Klanten gaven in deze winkels 4 tot 7 procent minder uit. Drogisterijen boekten nog wel meer omzet dan een jaar eerder. Ook doe-het-zelfwinkels hielden de schade beperkt en realiseerden evenveel omzet als in juni vorig jaar.
Pinksteren stimulans voor omzet voedings- en genotmiddelenwinkels
Winkels in voedings- en genotmiddelen wisten in juni de groei van de voorgaande maanden vast te houden. Ondanks een minder gunstige samenstelling van de koopdagen werd ongeveer 1 procent meer omzet behaald. De omzet van de supermarkten en speciaalzaken viel onder andere hoger uit door de Pinksteraankopen. Deze boodschappen werden dit jaar in juni gedaan en vorig jaar al in mei.
De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen engrafieken.