Kleinere krimp detailhandel

Over dit onderwerp zijn nieuwere cijfers beschikbaar. Bekijk de laatste cijfers.
© ANP
  • Omzet en volume non-foodwinkels in november minder sterk gekrompen
  •  Bescheiden omzetgroei winkels in voedings- en genotmiddelen

In november was de omzet van de detailhandel 0,9 procent lager dan in dezelfde maand van 2012. De prijzen lagen op hetzelfde niveau als een jaar eerder. Het volume kromp met 0,9 procent. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

De samenstelling van de koopdagen was in november 2013 gunstiger dan het jaar ervoor. Het positieve effect hiervan op de omzet van de totale detailhandel bedroeg ongeveer 0,5 procent. Voor een beter beeld van de omzet- en volumeontwikkeling wordt ook gekeken naar de gemiddelde ontwikkeling van de afgelopen 3 maanden. Dit gemiddelde kwam in november voor zowel de omzet als het volume ongeveer 3 procent lager uit dan een jaar eerder. In oktober was de volumekrimp nog bijna 4 procent.

Non-foodwinkels noteerden in november een omzetkrimp van 1,3 procent. Het volume was bijna 1 procent kleiner. Voor bijna alle non-foodbranches pakte de omzetontwikkeling beter uit dan een maand eerder. Alleen de omzet van de winkels in woninginrichtingartikelen liep iets harder terug dan in oktober. Winkels in consumentenelektronica, huishoudelijke artikelen en doe-het-zelfartikelen noteerden nog wel een omzetdaling. Drogisterijen, winkels in bovenkleding en textielsupermarkten zetten daarentegen meer om dan in november 2012.

De winkels in voedings- en genotmiddelen zagen de omzet met bijna 1 procent stijgen. De prijzen waren in deze sector 1,5 procent hoger. Dit is de kleinste prijsstijging in ruim een jaar. Zowel de omzet van de speciaalzaken als de supermarkten nam met bijna 1 procent toe.

Postorderbedrijven en internetwinkels wisten in vergelijking met november 2012 ruim 7 procent meer om te zetten.


De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en grafieken.