Vertrouwen consument neemt sterk toe
Consumenten waren in november veel minder somber dan in oktober. Het consumentenvertrouwen steeg 9 punten en kwam uit op -18. Consumenten waren voor het eerst sinds het voorjaar van 2011 weer positief over de toekomstige economische situatie.
Samenstelling Consumentenvertrouwen
De stemming over het economisch klimaat verbeterde de afgelopen maanden sterk. De deelindicator steeg in november met 18 punten en kwam uit op -16. Het oordeel over de economische situatie in de komende 12 maanden verbeterde het meest. Voor het eerst sinds het voorjaar van 2011 zijn er meer optimisten dan pessimisten. Ook de stemming over de economie in de afgelopen 12 maanden verbeterde aanzienlijk.
De koopbereidheid van consumenten nam in november ook toe, maar minder sterk dan het vertrouwen in het economisch klimaat. De deelindicator koopbereidheid steeg van -23 naar -19. Consumenten waren minder negatief over de ontwikkeling van hun eigen financiële situatie, maar ze vonden de tijd wel minder gunstig voor het doen van grote aankopen, zoals wasmachines en televisies, dan in oktober.
Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
Meer cijfers staan in het dossier Conjunctuur.
Voor meer conjunctuurinformatie zie: conjunctuurbericht.