Sterke krimp consumptie
Huishoudens hebben in november 3,0 procent minder besteed aan goederen en diensten dan in november 2011. Het was de grootste krimp van de consumptie in meer dan drie jaar. De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.
Consumenten kochten vooral minder duurzame goederen zoals auto’s, meubels, kleding en schoenen. De bestedingen aan duurzame goederen waren in november 11,8 procent lager dan een jaar eerder. In oktober was er al een afname van bijna 11 procent. Op 1 oktober 2012 is het hoge btw-tarief verhoogd van 19 naar 21 procent. In september lagen de bestedingen aan duurzame goederen vrijwel op hetzelfde niveau als een jaar eerder. Mogelijk anticipeerden consumenten toen op de verhoging van de btw.
Behalve aan duurzame goederen gaven huishoudens ook minder uit aan voedings- en genotmiddelen (-2,0 procent). Hun bestedingen aan de overige goederen, waaronder energie en motorbrandstoffen, namen af met 3,6 procent. Aan diensten hebben ze bijna evenveel besteed als een jaar eerder.
De Consumptieradar laat aan de hand van zes indicatoren zien of de omstandigheden voor de consumptie door huishoudens gunstiger of minder gunstig zijn geworden, en welke factoren daar vooral aan hebben bijgedragen. In januari 2013 hielden de verbeteringen en verslechteringen elkaar in evenwicht.
Binnenlandse consumptie door huishoudens (koopdaggecorrigeerd volume)
Meer cijfers staan in het dossier Conjunctuur.
Voor meer conjunctuurinformatie zie: conjunctuurbericht.