Koeriers doen goede zaken dankzij online verkopen

De omzet van de koeriers steeg in het tweede kwartaal van 2012 met 3 procent. De omzet zit al langere tijd in de lift, onder andere door de stijging van de online verkopen door (web)winkels. De laatste jaren kopen steeds meer Nederlanders producten via het web. Dit heeft een positief effect op de omzet van de koeriers.

Omzetontwikkeling lokale post en koeriers, postorderbedrijven en webwinkels

Omzetontwikkeling lokale post en koeriers, postorderbedrijven en webwinkels

Verkoop via internet neemt toe

Steeds meer Nederlanders kopen producten en diensten via het web. In 2011 kochten bijna zeven op de tien Nederlanders producten en diensten via internet. In 2006 was dit aandeel nog maar de helft van de Nederlanders. De omzet van webwinkels en postorderbedrijven groeit dan ook al enige tijd, terwijl die van veel reguliere winkels daalt. In het tweede kwartaal van 2012 behaalden webwinkels zelfs ruim 7 procent meer omzet dan een jaar eerder.

Koeriers profiteren

De stijging van de online verkopen heeft een gunstig effect op de bedrijvigheid van de post en koeriersbedrijven. Verhoudingsgewijs komen de gekochte goederen steeds vaker via koeriers bij de consument terecht. Het aantal bedrijven in de koeriersbranche neemt al jaren toe. Het toetreden tot de koeriersmarkt is aan weinig regels gebonden waardoor het gemakkelijk is als koerier te starten. Dit leidt tot een dynamische markt. Zo zijn er vorig jaar 1 250 bedrijven gestart en 700 opgeheven op een totale populatie van zo’n 4 500 ondernemingen. Vooral in het kleinbedrijf is sprake van een zeer forse dynamiek.

Lokale post en koeriers: aantal bedrijven, oprichtingen en opheffingen

Lokale post en koeriers: aantal bedrijven, oprichtingen en opheffingen

Robbert de Ruijter

Bron: