Bescheiden toename omzet detailhandel

De detailhandel behaalde in juni 1 procent meer omzet dan in juni 2011. De door de detailhandel verkochte artikelen waren bijna 2 procent duurder. Het omzetvolume was dan ook bijna 1 procent kleiner dan een jaar eerder.

De omzet in de detailhandel wordt beïnvloed door de samenstelling van de koopdagen en de feestdagen. Juni 2012 had een woensdag en een donderdag minder, maar een vrijdag en zaterdag meer dan juni 2011. Verder vielen Hemelvaart en Pinksteren in 2012 in mei en in 2011 in juni. Door dit alles was de samenstelling van de koopdagen in juni dit jaar gunstiger dan een jaar eerder. Hoe groot het positieve effect hiervan is op de omzet valt echter niet precies aan te geven.

De winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in juni ruim 4 procent meer omzet. De toename valt grotendeels toe te schrijven aan de gunstiger samenstelling van de koopdagen. Supermarkten zetten bijna 5 procent meer om en de speciaalzaken ruim 2 procent meer.

De winkels in de non-foodsector zetten iets minder om dan een jaar eerder. Binnen de non-food branche waren er aanzienlijke verschillen. Doe-het-zelfzaken, winkels in woninginrichtingartikelen, bovenkledingwinkels en textielsupermarkten behaalden minder omzet. De omzet van winkels in consumentenelektronica, huishoudelijke artikelen en drogisterijen was daarentegen duidelijk hoger dan een jaar eerder.

Tankstations zetten in juni 3 procent minder om. Behalve winkels en tankstations maken ook postorderbedrijven en internetwinkels deel uit van de detailhandel. Zij behaalden ruim 8 procent meer omzet dan in juni 2011.

Omzet detailhandel

Omzet detailhandel

Meer cijfers staan op de themapagina Handel en Horeca.