Consument iets minder pessimistisch
Consumenten waren in februari wat minder somber. Over het algemeen economisch klimaat is de stemming minder negatief dan in januari. De koopbereidheid van consumenten liep wel iets terug. Per saldo verbeterde de indicator van het consumentenvertrouwen 1 punt naar -36. Het vertrouwen blijft daarmee zeer laag.
Samenstelling Consumentenvertrouwen
Consumenten hadden in februari iets meer vertrouwen in het economisch klimaat. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen verbeterde 4 punten en kwam uit op -61. Consumenten waren vooral minder negatief over de economische situatie in de komende 12 maanden. De stemming over het economisch klimaat in de afgelopen 12 maanden verbeterde ook, maar in mindere mate.
Consumenten waren ook wat minder pessimistisch over hun eigen financiële situatie in de komende 12 maanden. Daarentegen oordeelden ze somberder over hun financiële situatie in de afgelopen 12 maanden. Ook vonden ze de tijd minder gunstig voor het doen van grote aankopen, zoals meubels, een wasmachine of een televisie. De deelindicator koopbereidheid verslechterde 2 punten en kwam uit op -20.
Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
Meer cijfers staan in het dossier Conjunctuur.
Meer weten over consumentenvertrouwen? Bekijk het CBS filmpje op YouTube.