Detailhandelsomzet lager in september

In september behaalde de detailhandel bijna 1 procent minder omzet dan in september 2010. De door de detailhandel verkochte artikelen waren ruim 3 procent duurder. Het volume kromp bijna 4 procent.

De omzet in de detailhandel wordt sterk beïnvloed door de samenstelling van de koopdagen. Met een woensdag minder en een vrijdag meer was deze in september 2011 gunstiger dan in september 2010. Het positieve effect hiervan op de omzetontwikkeling wordt geraamd op 1 procent.

Winkels in de non-foodsector realiseerden bijna 6 procent minder omzet. Textielsupermarkten, bovenkledingwinkels en winkels in consumentenelektronica leden de grootste omzetverliezen. Ook winkels in woninginrichtingartikelen, doe-het-zelfzaken en drogisterijen zagen de omzet afnemen, maar in mindere mate. Winkels in huishoudelijke artikelen deden het met een omzetdaling van 1 procent relatief gezien het beste in de non-foodsector.

Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden bijna 4 procent meer omzet. Binnen deze sector nam de omzet van de supermarkten met ruim 4 procent toe, terwijl de omzet van de speciaalzaken 2 procent minder was dan een jaar eerder

Tankstations behaalden 5 procent meer omzet dan in september 2010. De brandstofprijzen waren ruim 11 procent hoger dan een jaar eerder. Behalve de winkels en de tankstations maken ook postorderbedrijven en internetwinkels deel uit van de detailhandel. Hun omzet was ruim 8 procent hoger dan een jaar eerder.

De in dit bericht gepubliceerde cijfers zijn bijgesteld ten opzichte van het op 15 november 2011 gepubliceerde bericht over de detailhandel. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.

Omzet detailhandel

Omzet detailhandel

Meer cijfers staan op de themapagina Handel en Horeca.