Detailhandelsomzet lager in september

In september behaalde de detailhandel 1 procent minder omzet dan in september 2010. De door de detailhandel verkochte artikelen waren ruim 3 procent duurder. Het volume kromp met 4 procent.

De omzet in de detailhandel wordt sterk beïnvloed door de samenstelling van de koopdagen. Met een woensdag minder en een vrijdag meer was deze in september 2011 gunstiger dan in september 2010. Het positieve effect hiervan op de omzetontwikkeling wordt geraamd op 1 procent.

Winkels in de non-foodsector realiseerden bijna 6 procent minder omzet. Textielsupermarkten, bovenkledingwinkels en winkels in consumentenelektronica zagen een omzetdaling van 9 tot 13 procent. Ook winkels in woninginrichtingartikelen, doe-het-zelfzaken en drogisterijen zagen de omzet afnemen, maar in mindere mate. Winkels in huishoudelijke artikelen deden het met een omzetdaling van 1 procent relatief gezien het beste in de non-foodsector.

Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden 3,5 procent meer omzet. Binnen deze sector nam de omzet van de supermarkten met ruim 4 procent toe, terwijl de omzet van de speciaalzaken 2 procent minder was dan een jaar eerder

Tankstations behaalden 5 procent meer omzet dan in september 2010. De brandstofprijzen waren ruim 11 procent hoger dan een jaar eerder. Behalve de winkels en de tankstations maken ook postorderbedrijven en internetwinkels deel uit van de detailhandel. Hun omzet was bijna 8 procent hoger dan een jaar eerder.

Omzet detailhandel

Omzet detailhandel

Meer cijfers staan op de themapagina Handel en Horeca.