Enorme stroom koel- en diepvriesproducten in containers
Elke maand komen er bijna 24 duizend containers met gekoelde en bevroren producten over zee ons land binnen. Dat is gelijk aan een half miljoen ton aan goederen. Ongeveer 98 procent daarvan betreft voedingsmiddelen. De belangrijkste herkomstlanden zijn Brazilië, Zuid-Afrika en Chili.
Goederen in koel- en vriescontainers
Vooral voedsel
Gemiddeld worden er elke maand 224 duizend containers aangevoerd in Nederlandse havens. Ruim 1 op de 10 bevat gekoeld of bevroren waar, voornamelijk voedsel. Deze koel- en vriescontainers (“reefers”) vormen achter elkaar een rij van bijna 300 km.
Iets meer dan de helft van 494 duizend ton per maand betreft vruchten en noten. Ook wordt er veel vlees en vis over lange afstand vervoerd. De helft van het bevroren vlees, bijna 37 duizend ton per maand, komt uit Brazilië. Vis komt uit China, Singapore en IJsland. Vietnamese panga filet kan via Singapore of via Myanmar verscheept zijn. Sinaasappelen komen uit Zuid-Afrika, Argentinië en Marokko.
In de koelcontainers zit echter niet alleen bederfelijke waar. Een klein gedeelte van de goederen bestaat uit niet-eetbare producten die bij constante temperatuur vervoerd moeten worden. Het zijn bijvoorbeeld films voor röntgenapparaten, kwetsbare apparatuur, medicijnen, cosmetica en chemicaliën.
Beladen koel- en vriescontainers naar land van lading, 2007-2010
Brazilië marktleider
Drie kwart van de lading is geladen in slechts 15 landen. De meeste daarvan liggen in het zuidelijke halfrond met Brazilië als de nummer 1. Maandelijks komen hier 3 350 koel- en vriescontainers vandaan, geladen met 75 duizend ton goederen. Naast vlees levert Brazilië ook veel fruit en noten. Zuid-Afrika, goed voor bijna 50 duizend ton per maand, levert vooral sinaasappelen en mandarijnen, maar ook avocado's. Chili, de nummer 3, levert ook veel groente en fruit en met name verse kiwi's.
Als al het bevroren en gekoelde materiaal voor Nederland bestemd zou zijn, zou er voor elke inwoner per dag 1 kg koel- en vriesproducten op de markt komen. Maar de Nederlandse havens zijn ook doorvoerhavens en niet alles komt in Nederland op de markt.
Peter Smeets
Downloads
- Tabel - 3432T