Prijsvechters goed voor regionale luchthavens
Het aantal reizigers dat van regionale luchthavens gebruik maakt is fors toegenomen. In 2010 reisden 3,5 miljoen passagiers van of naar de luchthavens in Groningen, Maastricht, Eindhoven of Rotterdam. In 2009 waren dit er nog 2,9 miljoen, een verschil van 18 procent.
Prijsvechtervluchten blijven toenemen
De regionale luchthavens lieten in 2010 weer een groei zien, na een krimp in 2009. In dat jaar zorgden de vliegtaks en de economische crisis voor een daling van het aantal reizigers. De aanzienlijke groei in 2010 komt door het grote aantal passagiers dat op deze luchthavens met een budgetmaatschappij vloog. Dat aantal neemt al jaren toe.
Waar in 2007 nog 2,6 miljoen mensen kozen voor een goedkope vlucht waren dit er 3,3 miljoen in 2010. Dat is een stijging van 29 procent, terwijl de traditionele maatschappijen in die zelfde periode vanaf de regionale luchthavens juist 43 procent minder passagiers vervoerden. Op de regionale luchthavens hebben de prijsvechters daardoor een aandeel van 95 procent in het aantal vervoerde passagiers.
Passagiers van en naar regionale luchthavens
Drie kwart passagiers prijsvechters via Schiphol
Ondanks de groei van het aantal prijsvechterpassagiers op de regionale luchthavens, reist nog altijd drie kwart van hen via Schiphol. Toch vervoeren de budgetmaatschappijen daar maar een vijfde van alle passagiers. In totaal verwerkte Schiphol in 2010 namelijk 45,1 miljoen passagiers. Daarvan reisden er 9,5 miljoen met een budgetmaatschappij.
Op Schiphol nam in tegenstelling tot de regionale luchthavens het aantal prijsvechterpassagiers in 2009 af met 14 procent, van 10,5 naar 9 miljoen. In 2010 werd hier wel een groei op behaald van 5,3 procent, maar het niveau uit 2007 is nog niet bereikt.
Passagiers van en naar Schiphol
Jelmer de Groot
Bron:
• StatLine, Aantal passagiers naar luchthaven
• Aankomende en vertrekkende passagiers op luchthavens naar type luchtvaartmaatschappij en luchthavens