Bescheiden omzetgroei detailhandel in maart

De omzet van de detailhandel was in maart ruim 1 procent hoger dan in maart 2010. De toename komt louter door prijsstijgingen; de prijzen waren namelijk 2 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume kromp met bijna 1 procent.

De samenstelling van de koopdagen was in maart 2011 gunstiger dan in maart 2010. Na een globale correctie hiervoor bleef de waarde van de omzet nagenoeg gelijk.

De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen nam met bijna 2 procent toe. Binnen deze sector realiseerden alleen de supermarkten een omzetgroei. De omzet van de speciaalzaken was lager dan een jaar eerder.

De winkels in de non-foodsector behaalden samen bijna 1 procent minder omzet. Binnen deze sector was het beeld echter wisselend. Doe-het-zelfzaken, postorderbedrijven en internetwinkels realiseerden een bovengemiddelde groei. Woninginrichters, winkels in bovenkleding, textielsupermarkten en winkels in consumentenelektronica leden daarentegen een omzetverlies.

De omzet van de tankstations was 9 procent hoger dan een jaar eerder. Dit kwam door hogere brandstofprijzen.

Omzet detailhandel

Omzet detailhandel

Meer cijfers staan op de themapagina Handel en horeca.