Consument ziet het zonniger in
De stemming onder consumenten is in korte tijd aanzienlijk verbeterd. De indicator van het consumentenvertrouwen steeg in februari met 3 punten en kwam uit op -5. Het was de tweede verbetering op rij. In januari steeg het vertrouwen al met 6 punten.
Samenstelling Consumentenvertrouwen
Consumenten oordeelden veel minder negatief over de economie in de afgelopen 12 maanden dan in januari. Hun kijk op de economie in de komende 12 maanden bleef onveranderd positief. Al met al verbeterde de deelindicator economisch klimaat met 4 punten, naar +1.
De koopbereidheid verbeterde ook. Deze deelindicator van het vertrouwen steeg met 3 punten naar -8. Consumenten vonden de tijd gunstiger voor het doen van grote aankopen. Verder dachten ze iets minder negatief over hun eigen financiële situatie. Ondanks de toename is de koopbereidheid nog altijd laag.
Meer consumenten rekenen op prijsstijgingen in de komende 12 maanden. In februari zijn dit er 7 op de 10. Ondernemers in de industrie verwachten de prijzen de komende maanden te verhogen. Meer informatie hierover staat in het artikel “Ondernemers en consumenten verwachten prijsstijgingen”.
Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
Meer cijfers staan in het dossier Conjunctuur.