Grote bedrijven conjunctuurgevoeliger dan midden- en kleinbedrijf

Grote bedrijven zijn een stuk conjunctuurgevoeliger dan het midden- en kleinbedrijf (MKB). Eind 2009, tijdens het dieptepunt van de economische crisis, had bijna 70 procent van de grote bedrijven minder omzet dan een jaar eerder. In het MKB was dit 56 procent.

Terugval export

Grote bedrijven zijn vaker internationaal georiënteerd en daardoor op export gericht. De krimp in 2009 is vooral veroorzaakt door het wegvallen van de buitenlandse vraag, waardoor de export van vooral industriële producten flink daalde. Bij de grote bedrijven in de industrie liep in het derde kwartaal van 2009 het aandeel bedrijven met een omzetdaling op tot bijna 90 procent. In het MKB was dit 62 procent.

Hoogconjuctuur

Ook tijdens de hoogconjunctuur in 2006 en 2007 waren de effecten bij grote bedrijven duidelijker zichtbaar dan bij het MKB. Zo was bijvoorbeeld in de zakelijke dienstverlening het aandeel bedrijven met een omzetstijging in het eerste kwartaal 2007 zelfs bijna 80 procent. In het MKB was dit 56 procent.

Vooral de grote bedrijven in de uitzend- en uitleenbranche zenden naar conjunctuurgevoelige branches zoals de industrie uit. De uitzend- en uitleenbranche is samen met de architecten- en ingenieursbureaus en de IT-dienstverlening voor het grootste deel verantwoordelijk voor deze grotere conjunctuurgevoeligheid.

Aandeel bedrijven met omzetstijging en omzetdaling

Aandeel bedrijven met omzetstijging en omzetdaling

Economisch herstel

Vanaf 2010 neemt het aandeel bedrijven met omzetgroei weer toe bij zowel de grote bedrijven als het MKB. In de bouwnijverheid blijft dit herstel nog uit. Het aandeel bedrijven met omzetdaling zit in 2010 nog steeds op 60 procent.
Bij de grote bedrijven in de horeca is de omslag duidelijk zichtbaar. In de drie laatste kwartalen loopt het aandeel bedrijven met omzetdaling terug van 70 procent tot 20 procent.

Aandeel werkgelegenheid en toegevoegde waarde, 2008

Aandeel werkgelegenheid en toegevoegde waarde, 2008

Aandeel toegevoegde waarde

Veruit de meeste bedrijven in Nederland behoren tot het MKB. In werkgelegenheid heeft het MKB een aandeel van bijna 70 procent. Het MKB was in 2008 verantwoordelijk voor 60 procent van de toegevoegde waarde. In veel sectoren bevindt meer dan drie kwart van de werkgelegenheid zich in het MKB en wordt ook drie kwart van de toegevoegde waarde hier gegenereerd. In de industrie en in de vervoerssector is werkgelegenheid en toegevoegde waarde van de grote bedrijven en het MKB ongeveer gelijk.

Aandeel MKB versus grote bedrijven, 2008

Aandeel MKB versus grote bedrijven, 2008

Ralph Wijnen en Lico Hoekema

Bronnen: