Consument krijgt meer vertrouwen
De stemming onder consumenten verbeterde voor de tweede maand op rij. In november kwam de indicator van het consumentenvertrouwen uit op -7. Dit is 3 punten hoger dan een maand eerder. Het vertrouwen is bijna drie jaar niet zo hoog geweest.
Samenstelling Consumentenvertrouwen
Consumenten waren in november vooral minder pessimistisch over het economisch klimaat. Dit onderdeel van het consumentenvertrouwen steeg 4 punten en kwam uit op -6. Daarbij verbeterde het oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden het meest. De kijk op de economische situatie in de komende 12 maanden verbeterde eveneens. Bij deze deelvraag van het vertrouwen zijn er inmiddels weer meer optimisten dan pessimisten.
De koopbereidheid veranderde in november weinig. Deze deelindicator van het vertrouwen steeg 1 punt en kwam uit op -8. Consumenten waren minder negatief over hun eigen financiële situatie in de afgelopen 12 maanden. Ze vonden de tijd ook minder ongunstig voor het doen van grote aankopen. Hun stemming over de eigen financiële situatie in de komende 12 maanden was echter iets pessimistischer dan een maand eerder.
Het CBS vraagt consumenten elke maand ook waarop zij zouden bezuinigen bij een daling van hun netto inkomen. Een op de vijf kiest voor vakantie en uitgaan. Duurzame artikelen (als televisies, computers en camera’s) worden ook door een op de vijf consumenten genoemd. Een op de tien zou bezuinigen op de auto. Slechts een op de zestien consumenten denkt te besparen op voeding, dranken en tabak.
Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
Meer cijfers staan in het dossier Conjunctuur.