Detailhandel zet meer om

De ondernemers in de detailhandel boekten in september bijna 3 procent meer omzet dan een jaar eerder. De samenstelling van de koopdagen was in deze maand iets gunstiger dan in september 2009. Na correctie voor dit positieve effect was de omzet ongeveer 2 procent hoger. De door de detailhandel verkochte artikelen waren ruim 1 procent duurder.

De non-foodsector behaalde bijna 2 procent meer omzet dan een jaar eerder. Vooral kledingzaken en textielsupermarkten deden goede zaken. Ook bij winkels in consumentenelektronica en huishoudelijke artikelen werd een omzetgroei gerealiseerd. Winkels in woninginrichtingartikelen en doe-het-zelfzaken daarentegen zagen hun omzet nog altijd afnemen.

De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen groeide met ruim 3 procent. De gunstigere samenstelling van koopdagen had met name hier een positief effect. De omzetgroei komt voor rekening van de supermarkten, de speciaalzaken behaalden minder omzet.

De tankstations behaalden 5 procent meer omzet. De omzet van tankstations is goed voor bijna een tiende deel van de totale detailhandelsomzet.

Omzet detailhandel

Omzet detailhandel

Meer cijfers staan op de themapagina Handel en Horeca.