Stortvloed van peilingen: nieuws of entertainment?
Seminar ‘surprise of survey’, 2 juni Beurs van Berlage, Amsterdam
‘Waarom voor of tegen de voorkeur voor een vrouwelijke premier’, ‘hoeveel foutmarges en zetels telt een peiling voor een partij’, ‘wat maakt boterhamworst tot onderwerp van een SIRE-campagne’ en ‘welke peiling maakt Oranje feitelijk wereldkampioen’.
De opzet en duiding van deze (internet-) enquêtevragen, berichtgeving door de media en reacties van de gemiddelde Nederlander scheppen ‘de illusie van het hebben van eenduidige vragen en cijfers’.
Op woensdag 2 juni aanstaande in de Beurs van Berlage in Amsterdam organiseren het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Nederlandstalig Platform voor Survey-Onderzoek (NPSO) in samenwerking met het Nederlandse Publieke Omroep (NPO) het seminar 'surprise of survey', over de effecten van publiciteit en kwaliteit van (internet)surveyonderzoeken en opiniepeilingen.
Gastsprekers zijn onder andere Tom van Dijk (Intomart GfK), Margot Smit (VVOJ/vereniging van onderzoeksjournalisten); prof. Jelke Bethlehem (UvA, CBS), prof. Jaak Billiet (Universiteit Leuven). Discussieleider is Guido Rijnja (Acad. voor Overheidscommunicatie/MinAZ).
Het seminar start om 14.00 uur en eindigt om 16.30 uur. Op basis van de inleidingen discussiëren de deelnemende journalisten, methodologen en onderzoekers met elkaar over de mogelijkheden om de onderzoekseisen aan surveyuitslagen/peilingen en de noodzaak tot het publiceren van nieuws en duiding van de cijfers aan elkaar te koppelen.
Wilt u deel nemen aan dit seminar? Kom dan morgen naar de Beurs van Berlage in Amsterdam. U kunt zich ook aanmelden. www.cbs.nl/seminarsurvey
Downloads
- PDF - pb10n803