Helft jonge verkeersdoden zat achter het stuur
Het aandeel autobestuurders onder de verkeersdoden is bij 18- tot 25-jarigen hoger dan bij 25-plussers. Bovendien volgt de sterfte onder de jonge bestuurder vaak op een botsing tegen een boom, vangrail of paal. Het aantal jonge verkeersdoden is de afgelopen tien jaar wel met de helft afgenomen.
Ruim 1 500 verongelukte jongvolwassenen in het verkeer in 10 jaar
In de afgelopen tien jaar kwamen er ruim 1 500 jongeren van 18 tot 25 jaar om in het verkeer. Dit is ruim een zesde van het totale aantal verkeersdoden. De helft van deze jonge verkeersdoden bestuurde een personenauto. Dat is veel meer dan bij de 25-plussers, van wie een derde van de verkeersdoden autobestuurder was.
Aandeel autobestuurders onder verkeersdoden, 2000/2009
Minste kilometers, meeste dodelijke ongelukken
Mannelijke automobilisten van 18 tot 25 jaar komen relatief vaak om in het verkeer. Het risico om te overlijden voor jonge bestuurders is nog hoger als rekening wordt gehouden met het aantal verreden kilometers. Mannen van 18 tot 25 jaar leggen de minste kilometers per jaar af, maar krijgen de meeste dodelijke ongelukken per afgelegde kilometer. Het hoogste risico zit bij mannen van 18 en 19 jaar.
Overleden autobestuurders per afgelegde 1 000 kilometer per jaar, 2000/2009
Vaker eenzijdige ongevallen bij jonge bestuurders
In de afgelopen vijf jaar was bijna drie kwart van de dodelijke ongevallen van jonge autobestuurders een eenzijdig ongeval. Hierbij overleed 83 procent na een botsing tegen bijvoorbeeld een boom, vangrail of paal. De autobestuurders van 25 jaar en ouder overlijden vaker na een botsing met een ander voertuig.
Overleden autobestuurders naar type botsing, 2005/2009
Wel afname aantal verongelukte jonge verkeersdoden
In vergelijking met 10 jaar geleden is het aantal verongelukte jonge autobestuurders met de helft afgenomen. Dit geldt ook voor de 25-plussers.
Overleden autobestuurders, 2000-2009
Kim de Bruin en Jan Hoogenboezem
Bronnen:
Downloads
- Tabel - 3121T