Stijgende lijn consumentenvertrouwen zet niet echt door
De stemming onder consumenten is in maart nauwelijks veranderd. De indicator van het consumentenvertrouwen kwam uit op -12. In februari was dit -13. In maart 2009 bereikte het consumentenvertrouwen een dieptepunt, met -34. Daarna verbeterde het gestaag. De laatste twee maanden zette de opgaande lijn niet echt door.
Samenstelling Consumentenvertrouwen
De marginale verbetering van het vertrouwen kwam doordat consumenten in maart een stuk minder negatief waren over het economisch klimaat in de afgelopen 12 maanden dan in februari. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen verbeterde met 5 punten en kwam uit op -47. De kijk van consumenten op het economisch klimaat in de komende 12 maanden was met +7 net zo positief als in februari.
Het oordeel over de eigen financiële situatie was vrijwel gelijk aan dat in februari. Consumenten vonden de tijd even ongunstig voor het doen van grote aankopen. De koopbereidheid veranderde in maart dan ook niet.
Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
Meer cijfers staan in het dossier Conjunctuur.