Zes van de tien e-shoppers boeken vakanties online

In 2009 boeken bijna zes van de tien e-shoppers reizen en vakanties online. Hiermee is het bespreken van reizen en accommodaties de meest voorkomende onlineaankoop. Er zijn in 2009 ongeveer 6 miljoen e-shoppers. Dat is meer dan de helft van de internetgebruikers (51 procent).

Onlineaankopen

Onlineaankopen

Online vakanties boeken neemt sterk toe

Het online boeken van vakanties raakt steeds meer ingeburgerd. Het merendeel van de e-shoppers (bijna 60 procent) boekte in 2009 een vakantie of accommodatie online. In 2005 was dit nog ruim een derde. In de periode 2005–2009 werden alle soorten onlineaankopen populairder, maar het online boeken van vakanties, reizen of accommodaties maakte de grootste sprong. Ook het online kopen van kaartjes voor evenementen is tussen 2005 en 2009 sterk gestegen. In 2005 kocht nog 22 procent van de e-shoppers deze kaartjes online, tegen 44 procent in 2009.

Online boeken van reizen, vakanties en accommodaties

Online boeken van reizen, vakanties en accommodaties

Logiesverstrekkers en reisbureaus voorop in elektronisch verkopen

Van alle bedrijfstakken komt elektronisch verkopen het meest voor bij logiesverstrekkers en reisbureaus. In deze branches ontving twee derde van alle bedrijven in 2008 boekingen via internet of andere elektronische netwerken. Dit sluit aan bij het gegeven dat veel e-shoppers online vakanties boeken. Ook in de verzekeringsbranche doet meer dan de helft van de bedrijven aan onlineverkoop.

Bedrijfstakken met een hoog aandeel elektronisch verkopende bedrijven, 2008

Bedrijfstakken met een hoog aandeel elektronisch verkopende bedrijven, 2008

Bas de Groot

Bron: De Digitale Economie 2009