Hotelvakanties steeds populairder
Acht op de tien Nederlanders gaan minstens één keer per jaar op vakantie. Ze overnachten daarbij steeds vaker in hotels en boeken steeds meer vakanties bij een (online) reisbureau.
Lange vakanties het meest in trek
In 2008 trok ruim 81 procent van de Nederlanders er minimaal één keer op uit voor een vakantie in binnen- of buitenland. Ruim 41 procent hield alleen lange vakanties, bijna 34 procent ging op zowel een korte als een lange vakantie en bijna 7 procent ondernam uitsluitend korte vakanties.
Deelname aan vakanties naar lengte vakantie
Hotels vooral populair tijdens buitenlandse vakanties
Steeds meer vakantiegangers overnachten in een hotel. In 2008 brachten Nederlanders 27 procent van hun korte binnenlandse vakanties in een hotel door, tegenover 22 procent in 2002.
Bij buitenlandse vakanties was het aandeel van hotels nog groter. Nederlanders kozen in 2008 tijdens 36 procent van hun lange buitenlandse vakanties voor deze logiesvorm. In 2002 was dat nog 27 procent. Voor korte buitenlandse vakanties boekten ze in zelfs 56 procent van de gevallen een hotel, tegenover 51 procent in 2002.
Lange vakanties in het buitenland naar logiesvorm
Bij lange binnenlandse vakanties was het aandeel van hotels met 6 procent juist vrij gering. Voor deze vakanties kozen Nederlanders met 38 procent het meest voor zomerhuisjes en vakantiebungalows. Op de tweede plaats kwamen caravans, vouwwagens en campers met een aandeel van 15 procent.
Vaker naar het reisbureau
Voor het boeken van een vakantie gaan vakantiegangers steeds vaker naar een reisbureau. In 2008 boekten Nederlanders 30 procent van hun vakanties bij een (online) reisbureau, tegenover 20 procent in 2002.
Henk Swinkels
Bronnen:
StatLine, Vakanties; kerncijfers CVO