Consumentenvertrouwen veert op
Consumenten waren in mei voor de tweede maand op rij minder somber. Het consumentenvertrouwen steeg van -28 naar -23. In april nam de indicator al met 6 punten toe. Ondanks de verbetering zijn er per saldo nog altijd veel meer pessimisten dan optimisten.
Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
Consumenten oordeelden aanzienlijk minder negatief over het economisch klimaat. Ze zijn vooral veel minder somber over de economie in de komende twaalf maanden. Dit is een van de vijf vragen waaruit het consumentenvertrouwen is samengesteld. Deze indicator steeg met 19 punten en kwam in mei uit op -13. Het oordeel over het economisch klimaat in het komend jaar is in twee maanden tijd met 46 punten verbeterd. Zo’n sterke verbetering in zo’n korte tijd is niet eerder voorgekomen. Ook de kijk op de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden was in mei minder negatief.
Economisch klimaat komende 12 maanden, seizoengecorrigeerd
De koopbereidheid van consumenten bleef, ondanks de minder negatieve kijk op de economie, onveranderd. Over de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen, zoals een wasmachine of meubelen, dacht de consument een fractie minder negatief. Het oordeel over de eigen financiële situatie in de komende twaalf maanden verbeterde ook. Consumenten waren daarentegen negatiever over de eigen financiën in de afgelopen twaalf maanden.
Samenstelling Consumentenvertrouwen
Meer cijfers staan in het dossier Conjunctuur.