Prijzen openbaar vervoer stijgen harder dan autokosten
Nederlanders geven 11 keer zoveel uit aan auto’s als aan het openbaar vervoer. De tarieven van het openbaar vervoer stijgen echter harder. In januari 2009 werd het openbaar vervoer 3,5 procent duurder. Dat is de grootste prijsstijging sinds januari 2004. In vergelijking met 2000 is het openbaar vervoer 37 procent duurder geworden. De prijsontwikkeling van trein, stads- en streekvervoer is nagenoeg gelijk.
De kosten van autorijden fluctueren meer dan de openbaar vervoerkosten door de sterk op en neer gaande brandstofprijzen. In januari 2009 waren autokosten 18 procent hoger dan in 2000. Vorig jaar piekten de kosten van de auto doordat de brandstofprijzen zeer sterk stegen.
Autokosten bestaan voor ruim 30 procent uit brandstofkosten. Daarnaast maken aanschaf, onderhoud, verzekering, parkeergeld en motorrijtuigenbelasting deel uit van de autokosten. De parkeertarieven zijn het meest gestegen. In januari 2009 was parkeren 62 procent duurder dan in 2000. Daarna volgde de motorrijtuigenbelasting met een prijsstijging van 16 procent. Met 1,3 procent voor parkeren en 12 procent voor motorrijtuigenbelasting is het aandeel van deze posten in de totale kosten van autorijden echter niet groot. De aanschaf- en onderhoudkosten maken ongeveer 40 procent van de totale autokosten uit.
Prijsontwikkeling openbaar vervoer en auto
Leo Peeters